Airbag, veiligheidsgordel: zo moet je achter het stuur zitten
De crashtests van EuroNCAP geven voor de meeste moderne wagens geruststellende scores op. Maar levend en zonder zware verwondingen een ongeval overleven vraagt ook om een veilige zithouding.
Op de juiste manier plaatsnemen aan boord van een auto is primordiaal als u uw kansen wil verhogen om ongekwetst of enkel met lichte verwondingen een auto-ongeval te overleven. De eerste voorwaarde hiervoor is op de juiste manier in uw stoel plaatsnemen. Geen trantrisch gekunstel dus en geen half neergeklapte rugleuning. Als bestuurder is de juiste afstand tot de pedalen een volledig ingetrapt rempedaal zonder dat uw been helemaal strekt. Een licht geplooide knie is nodig om de schokken beter te kunnen opvangen. Idem dito voor de armen. En nu u correct zit, vermijd om tijdens het rijden iets in uw mond te hebben. U zou het door de schok wel eens kunnen inslikken. En vergeet niet dat ieder voorwerp of ieder huisdier op de hoedenplank of niet bevestigd met een riem een dodelijk projectiel kan worden bij een ongeval. Neem dus altijd de juiste zithouding aan, inclusief veiligheidsgordel en met het oog op het grote aantal airbags dat tegenwoordig in auto’s wordt gemonteerd.
- Rechtstreekse link : risico op kwetsuren
Veiligheidsgordel
Alles begint bij het vastklikken van de veiligheidsgordel. Dat is niet zomaar een wettelijke verplichting, ook bij een aanrijding kan het uw leven redden. De gordel vermijdt dat u tegen een onderdeel van de auto (stuur, stoel voor u, deurstijl, dashboard, voorruit) wordt geslingerd of zelfs uit de auto wordt gekatapulteerd. Bovendien houdt de gordel zijn inzittenden ook op hun plaats bij een koprol, zodat ze niet tegen het dak aankwakken. De heupgordel moet ook echt ter hoogte van de heup (bekkenbeen) worden gespannen. Om hem nog beter zijn werk te laten doen, wordt zelfs aangeraden om de gordel even naar buiten toe aan te trekken om hem beter te positioneren. Te veel aanspannen is echter niet goed en vermijd om de gordel over uw buik te spannen want dat zou tot interne verwondingen kunnen leiden aan de ingewanden. Anderzijds zal een te slap gespannen gordel niet in staat zijn om uw lichaam tegen te houden wanneer u onder de gordel doorglijdt. En denk eraan om geen jas of sjaal te dragen en om uw niets in uw zakken te steken ter hoogte van uw borstkas. De mensen die echt bang zijn dat ze ooit vast zullen komen te zitten, kunnen altijd een gordelsnijder binnen handbereik leggen. En mensen met een pacemaker, defibrillator of chemotherapiekamer of mensen die een borstamputatie hebben ondergaan en die een officieel document hebben dat hen vrijstelt van gordeldracht, kunnen de veiligheidsgordel toch bevestigen door een gepatenteerd kussen te gebruiken. Dat vermindert irritaties en zorgt dat implantaten in een drukvrije zone blijven.
Afstelling en kinderen
Vaak kan de hoogte van de gordel versteld worden om te vermijden dat u hem in uw nek voelt schuren en om hem correct over de schouder te laten aansluiten. Kinderen zitten best van al in een kinderstoel of op een verhoogzitje. De wegcode in ieder land zegt tot welke grootte zo’n zitje verplicht is, maar het is sterk aan te bevelen tot 1,50 m de verhoging te gebruiken. Als de gordel u hindert, probeer dan met de hoogteregeling van de stoel te werken of, voor jongere kinderen, om de zitverhoging te gebruiken. In geen enkel geval mag u de gordel onder de oksel door laten lopen, want dan functioneert hij helemaal niet zoals het moet. We herinneren er nog aan dat een kinderstoeltje tegen de rijrichting geplaatst op de voorste passagiersstoel vereist dat u de passagiersairbag uitschakelt.
Airbags
Airbags vermijden dat u met het hoofd of eender welk lichaamsdeel tegen het interieur of de structuur van de auto klapt bij een schok of een aanrijding. Ze klappen automatisch uit op 150 milliseconden tijd in functie van het punt van impact. De airbag redt levens, maar u moet er wel rekening mee houden wanneer u plaatsneemt aan boord. Iedere airbag wordt aangeduid met een inzet, een gestanste opdruk of een etiket. Hier mag u dus niets tegen of op zetten dat de ontplooiing via explosie zou kunnen verhinderen. Vermijd ook om te kort op het stuur te gaan zitten (minstens 25 cm afstand) en vooral, verbied uw copiloot om zijn voeten bovenop het dashboard te leggen. Als de airbag dan afgaat, zullen de knieën en de oren van veel te dichtbij met elkaar kennismaken…
Gewond
Een airbag ontplooit zich erg snel en op een indrukwekkende manier: met meer dan 300 km/u wordt het kussen in 0,15 seconde met gas opgeblazen. Dat kan leiden tot kwetsuren zoals brandwonden, een verschuiving van het netvlies, een gebroken neus, oorsuizingen of zelfs gebroken armen of schouders. Een airbag kan een bril vernielen en dus de brildrager verwonden. Een gordel die zichzelf aanspant bij een aanrijding kan leiden tot gebroken ribben, brandwonden aan de nek door de wrijving of tot heel grote blauwe plekken. Maar die kwetsuren zijn altijd minder erg dan wanneer u dezelfde aanrijding zou hebben zonder veiligheidsgordel of airbag.
Zwaardere verwondingen
Uw gordel niet correct omdoen kan leiden tot zware verwondingen. Een slecht afgestelde gordel die te los hangt, gedraaid zit of onder de oksel of over de buik wordt gedragen, kan tot zware verwondingen leiden aan de ingewanden, de borstkas, de schouders en de halswervels. Een slecht aangebrachte heupgordel kan ertoe leiden dat het lichaam naar onderen wegschuift zodat de gordeldrager verstikt wordt door zijn eigen veiligheidsriem. Het risico op bloedingen of interne verwondingen door een te hoge druk van de riem is dan niet denkbeeldig. Stuk voor stuk zware verwonden. Maar de gordel niet dragen of de airbags uitschakelen kan nog veel zwaardere en onherstelbare gevolgen hebben. Ideaal is om de gordel juist om te doen, op de juiste manier achter het stuur te zitten en er altijd rekening mee te houden dat rijden niet zonder risico is. U moet altijd en in alle omstandigheden waakzaam blijven.
Lees ook:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!