De drie zwaarste kostenposten van een auto
Een auto kost elke dag geld. Dat heet de kilometerprijs of de TCO (Total Cost of Ownership – totale kost van het bezit). Die hangt af van drie elementen: de waarde van het goed, de fiscaliteit en de kosten als gevolg van het gebruik.
De TCO of de kilometerprijs is gestoeld op de volgende drie kostenposten.
De waarde van de auto is de aankoopprijs. Maar de totale investering moet ook rekening houden met de herverkoopwaarde. Deze essentiële ‘restwaarde’ kan volatiel zijn en tegen het eind van de levensloop zelfs belachelijk laag. Het is zinvol om de herverkoopwaarde van je auto in te schatten om te kunnen anticiperen op je volgende aankoop.
In België is de fiscaliteit van auto’s een gewestelijke bevoegdheid. Je betaalt je verkeersbelasting, belasting op inverkeerstelling en eventuele malus aan je gewest. Daar moet je uiteraard rekening mee houden in je aankoopbudget, maar ook in de jaarlijkse kosten die de auto met zich meebrengt. Onthoud ook dat de jaarlijkse verkeersbelasting per jaar kan verschillen.
De fiscaliteit hangt ook samen met de accijnzen en de btw die je verschuldigd bent op je brandstof. Maar die zijn geïntegreerd in je gebruikskosten van alle verbruiksartikelen, de onderhouds- en herstelkosten, de banden, ruitensproeiervloeistof, eventueel olie aanvullen, carwash, verzekeringen, parkeer- en garagekosten, tol, boetes enzovoort. Voor elektrische auto’s moet je ook rekening houden met de oplaadkosten thuis en elders. Onderschat bovendien de aankoop- en installatiekost niet van de Wallbox, de ‘snelle’ thuislader.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!