Welke brandstof kiezen: benzine of diesel, hybride of elektrisch?
Een dieselwagen kopen of toch een benzine ? Alles hangt af van de manier waarop u uw auto gebruikt...
- Ga naar: de nieuwe WLTP-normen (berekening gemengd verbruik)
- Ga naar: nieuwe brandstoflogo’s
Benzine of diesel? Bij de brandstofkeuze hangt alles af van de manier waarop u uw auto gebruikt. Een diesel kost meer bij de aankoop dan een benzinemodel, maar hij verbruikt minder en de prijs voor een liter brandstof ligt (voorlopig nog) lager. Sinds de fiscale hervorming van 2016 verkleint dit verschil echter.
Of een diesel voordelig is, hangt dus af van geval per geval, dat wil zeggen: van het type voertuig, het jaarlijkse aantal kilometers dat u rijdt, het soort traject dat u meestal aflegt, enzovoort. Het staat echter als een paal boven water dat als u minder dan 25.000 kilometer per jaar rijdt en vooral korte ritten maakt, een moderne benzinemotor interessanter is dan een diesel. Met een benzinemotor behoort ook een hybride oplossing tot de mogelijkheden. Die is vooral interessant voor wie vaak in en rond de stad rijdt.
De fiscale bocht in 2016
Een dieselwagen wordt interessanter vanaf 40.000 km/jaar, zeker als je vaak autosnelwegritten van meer den 50 kilometer rijdt. Diesels zijn minder interessant sinds september 2017 toen de prijs ervan aan de pomp steeds dichter bij die van benzine is gaan liggen (verschil van 3 tot 7 cent per liter), zoals is bepaald in de Tax Shift van juli 2015. Dit effect wordt nog meer uitgesproken in 2018.
Kijken we naar het ecologische plaatje, dan valt het niet te ontkennen dat diesels in het algemeen minder CO2 uitstoten dan hun benzinebroers, maar ze produceren wel meer stikstofoxides, die schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Wat fijn stof betreft, blijkt dat de nieuwe benzinemotoren met directe injectie even veel, zo niet zelfs meer uitstoten. Het is dan ook moeilijk om hier partij te kiezen…
Elektrisch
De elektrische auto heeft nog altijd een beperkte autonomie als nadeel. Maar laadpunten (soms gratis of zonder abonnement) beginnen stilaan overal op te duiken. Bovendien wordt de elektrische auto fiscaal sterk bevoordeeld in Vlaanderen, waar je een premie krijgt bij de aankoop en geen inschrijvingstaks moet betalen. De BIV voor een elektrische auto is beperkt in Brussel. Niets daarvan in Wallonië, waar alleen het vermogen telt. De herlaadbare hybrides profiteren ook van laadinfrastructuur en lagere taksen in Vlaanderen dankzij de lagere CO2-uitstoot. Zelfstandigen en bedrijven profiteren ook van de hogere aftrekbaarheid, zowel bij elektrische auto’s, herlaadbare hybrides of CNG-auto’s die weinig CO2 uitstoten.
LPG of CNG
LPG maakt een comeback dankzij fabrikanten een installatie af fabriek aanbieden. De prijs aan de pomp blijft aantrekkelijk en het netwerk voldoende groot. CNG was aan een opmars bezig, maar die wordt momenteel gestuit door de stijging van de aardgasprijzen. Het heeft als voordeel dat de CO2-uitstoot daalt, wat in Vlaanderen ook de inschrijvingstaks (BIV) vermindert. Bovendien zijn de meeste modellen van het type bi-fuel, ze kunnen dus ook op benzine rijden indien er niet genoeg gas meer overschiet. Er beginnen ook CNG-pompen bij te komen. In Vlaanderen is er al een redelijk netwerk en in Wallonië wordt dat nog uitgerold. Bovendien worden geregeld premies gegeven wanneer je een CNG-wagen koopt.
Nuttige links:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!