Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Lage-emissiezone Brussel (LEZ)

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-06-2022

Lage-emissiezone Brussel (LEZ) #1

Sinds 2018 is een lage-emissiezone (LEZ) ingesteld in Brussel. Belgische staatsburgers moeten geen bijzondere stappen ondernemen als hun auto voldoet aan de geldende normen. Buitenlanders moeten zich echter verplicht online registreren.

Update: om excessieve boetes te vermijden, heeft het gewest beslist dat een automobilist die per ongeluk de LEZ binnenrijdt of niet de tijd heeft gehad om zich te registreren voor zijn aankomst, nu 24 uur de tijd heeft om dit te doen en door te gaan met de eventuele betaling van het dagtarief, voordat er een boete komt.

De LEZ van Brussel geldt voor het hele Brusselse Gewest, en dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. De maatregel geldt niet voor vrachtwagens en motorfietsen, maar wel voor auto’s en lichte vrachtvoertuigen (categorie N1). Identificatie gebeurt met camera's. Belgen moeten zich niet registreren, in tegenstelling tot buitenlanders. Voor hen is dat zelfs verplicht, via het internet, en nog voor ze naar Brussel afzakken. Voertuigen voor wie de toegang verboden is, kunnen echter wel een dagpas van 35 euro kopen, en dat maximum 8 keer per jaar. De Ring R0 rond Brussel valt niet onder de LEZ, net zomin als de toegangswegen tot de drie transitparkings in de buurt van metrostations Ceria en Kraainem en de tram-terminus in Stalle. De zone begint daarentegen soms in het midden van een straat of een laan, en zelfs op de snelweg E40 net voorbij de verkeerswisselaar met de Ring. Je kan op geen enkele manier rechtsomkeer maken. Op dagen waar parking Esplanade open is, worden ook de toegangswegen daar naartoe uit de LEZ gesloten. Oldtimers van meer dan 30 jaar (met O-plaat in België) krijgen een automatische vrijstelling. De administratieve boete voor wie ongeoorloofd de stad inrijdt, ligt op 350 euro (maximum 1 boete per trimester). Echter, in het geval van een omleiding opgelegd door de politie of de wegenbeheerder die het verkeer door een LEZ laat passeren, zal er geen boete zijn voor niet-geautoriseerde voertuigen, op voorwaarde dat ze niet afwijken van de omleidingsroute. Er bestaan ook uitzonderingen, bijvoorbeeld voor personen met een beperkte mobiliteit.

Verboden categorieën

  • Sinds 2018 geldt het toegangsverbod enkel voor Euro 0- en Euro 1-diesels (ingeschreven voor 1 januari 1997).
  • Sinds 2019 wordt het verbod uitgebreid naar Euro 0- en Euro 1-benzinewagens (ingeschreven voor 1 januari 1997) en naar Euro 2-diesels (ingeschreven voor 1 januari 2001).
  • Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006).
  • Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011).
  • En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
  • Alle diesels in 2030
  • Alle benzinewagens in 2035

Buitenlandse nummerplaten

Buitenlandse voertuigen moeten zich verplicht op voorhand gratis registreren. Die registratie blijft 3 jaar lang geldig, tenzij ondertussen van auto wordt veranderd. Wie zich niet registreert, riskeert een boete van 150 euro, zelfs als de auto voldoet aan de toegelaten normen. Elke aanvraag voor een niet-automatische vrijstelling (in het bijzonder voor voertuigen met buitenlandse nummerplaat) moet online gebeuren. Een aanvraag wordt binnen de 69 dagen behandeld.

Voor dieselwagens

Diesel

2020

2022

2025

2030

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Verboden

Euro 5
Ingeschreven voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

 

Euro 4
Ingeschreven voor 1/1/11

Toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Euro 3
Ingeschreven voor 1/1/06

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Euro 2
Ingeschreven voor 1/1/01

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Euro 1
Ingeschreven voor 1/1/97

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Zonder Euro
Ingeschreven voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Voor benzinewagens

Benzine

2020

2025

2035

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Verboden

Euro 5
Ingeschreven voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

 

Euro 4
Ingeschreven voor 1/1/11

Toegelaten

Toegelaten

 

Euro 3
Ingeschreven voor 1/1/06

Toegelaten

Toegelaten

 

Euro 2
Ingeschreven voor 1/1/01

Toegelaten

Niet toegelaten

 

Euro 1
Ingeschreven voor 1/1/97

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Zonder Euro
Ingeschreven voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

 

Tolheffing in Brussel

Het Brusselse gewest heeft beslist op een tolheffing in te voeren. De modaliteiten zijn nog niet bekend.

Keer terug naar de hoofdpagina over wegentol en lage-emissiezones in België.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests