Parijs en Île-de-France
Het ecovignet is het hele jaar door verplicht intramuros Parijs. Het is nodig op de Périphérique, vooral tijdens vervuilingspieken. In de Île-de-France worden beperkingen geactiveerd tijdens vervuilingspieken in het gebied binnen de A86.
In Parijs is het ecovignet verplicht sinds 1 juli 2017 en ook in een grote zone in Île-de-France sinds 1 juli 2019. Het vignet is intramuros verplicht (behalve de Périphérique, het Bois de Boulogne en Vincennes) indien u in de LEZ (ZFE) wil rijden of parkeren (binnen de ring) met een voertuig vanaf 1997 of een tweewieler vanaf 2000, 24u/24 et 7d/7. Zonder vignet rijden is dus niet meer toegelaten. Het is ook verboden om te rijden met een vignet van een niet-toegelaten klasse van maandag tot vrijdag tussen 8u en 20u, behalve op feestdagen. De controle zal gebeuren op basis van de kleur van het ecovignet.
Het doel van de stad Parijs is om de diesel te verbannen tegen 2024. Via deze link kan je ook nagaan of je auto Parijs nog in mag. De boete voor het ontbreken van het vignet bedraagt € 68 (€ 135 voor een bedrijfsvoertuig). Opgelet: verbalisering aan de hand van camerabeelden vanaf 2025.
Welke voertuigen zijn niet toegelaten in Parijs?
- De toegang is intramuros (in de binnenstad) verboden voor niet-toegelaten voertuigen van maandag tot vrijdag van 8 tot 20u (behalve feestdagen).
- De toegang is intramuros verboden voor voertuigen met een Crit'Air-ecovignetaux klasse 5 (Diesel Euro 2 van voor 2001) en, vanaf 1 juli 2019, klasse 4 (Diesel Euro 3 van voor 2006) van maandag tot vrijdag van 8 tot 20u (behalve feestdagen).
- De Crit'Air 4- en 5-voertuigen (en dus logischerwijs ook die zonder wegenvignet) zijn verboden op de Périphérique en in het Bois de Boulogne en Vincennes.
- Tijdens vervuilingspieken kunnen sommige klasses van ecovignetten de toegang tot het verkeer ontzegd worden ("circulation différenciée").
- Vanaf 2025 ook Crit'Air 3-auto's, dat wil zeggen Euro 4-diesels (van vóór 2011) en Euro 2- en Euro 3-benzinewagens (van vóór 2006), worden geweerd binnen de périphérique.
De ring rond Parijs ("périphérique")
Tot 30 juni 2019 had je enkel een ecovignet nodig op de Périphérique tijdens vervuilingspieken. In dat geval werd de ZPA geactiveerd in de Île-de-France. Deze betreft een veel groter gebied met inbegrip van Parijs; de Périphérique, Bois de Vincennnes en Bois de Boulogne evenals alle assen voorbij de A86, ook de autosnelwegen (zie ZPA-kaart hieronder). Opgelet: de Périphérique van Parijs wordt getroffen door de beperkingen in Île-de-France sinds juli 2019.
ZTL in Parijs
Tegen 2024 zullen de 1e, 2e, 3e en 4e arrondissementen in hun geheel en de 5e, 6e en 7e arrondissementen gedeeltelijk omgevormd worden tot ZTL's (zones met beperkt verkeer) tegen 2024 (project). Het transitverkeer zal worden verboden.
Île-de-France
In de Île-de-France zal het vignet opgelegd worden in een ZPA (detailkaart) tijdens vervuilingspieken voor een gedifferentieerd verkeer ("circulation différenciée") binnen een perimeter intra-A86. Het gaat dus om de Parijse buitenwijken. In dat geval wordt de Parijse "périphérique" opgenomen in de zone waar een ecovignet verplicht is. Je volgt dan best de informatie van de overheid, de Préfecture de Paris en de Franse pers. Deze paarse zone wordt vanaf juli 2019 een ZCR voor de oudste dieselvoertuigen.
- Vanaf juli 2019 zullen Crit’Air 5-voertuigen (diesel Euro 2, 1 en 0) en Crit'Air 4-voertuigen (diesel Euro 3) geweerd worden uit de zone die omringd wordt door de A86, de ZFE-zone, dus ook in een stuk van Île-de-France, van maandag tot vrijdag tussen 8u en 20u. Dit verbod zal uitbreiden tot Crit'Air 3 in 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!