Centraal scherm crasht of blokkeert, wat nu?
Het centrale scherm van het multimediasysteem van een auto is het zenuwcentrum geworden van een hele reeks bedieningen en functies van de wagen. Maar soms crasht het of loopt het vast. Wat dan?
Het centrale scherm is een echt, multifunctioneel hulpmiddel voor het comfort (klimaatregeling, radio, navigatie, telefoon) en de veiligheid (instellingen van de wagen), maar soms maakt het bokkensprongen. Het loopt vast, blijft donker of weigert te functioneren. Wat moet je dan doen? Uitschakelen en weer inschakelen…
Zoals bij elke computer of smartphone is een klassieke reset de beste oplossing. Als het namelijk gaat om een gewone softwarebug die in een loop klem komt te zitten, moet je gewoon het OS herstarten. Doorgaans zijn de symptomen een zwart of vastgelopen scherm terwijl de radio soms nog blijft spelen. In de eerste plaats moet je je ervan vergewissen dat de software bijgewerkt is of dat de jongste update volledig is geïnstalleerd. Constructeurs geven doorgaans instructies over dit onderwerp op hun website, of bieden de mogelijkheid om een USB-sleutel te gebruiken om een update te downloaden en installeren, als dat al niet automatisch gaat via de 4G-verbinding.
Zo start je een geblokkeerd systeem opnieuw op:
- Sommige auto’s hebben naast het scherm een resetknop, of een knopje dat je moet induwen met de punt van een balpen, een stokje of de tip van een sleutel. Je zal dan een paar seconden moeten duwen, waarna het systeem zichzelf opnieuw zal kalibreren. Opgelet: je persoonlijke instellingen zouden kunnen verdwijnen.
- Voor andere systemen moet je de aan/uitknop van het scherm 5 tot 20 seconden lang ingedrukt houden. Het hele systeem start dan opnieuw op en vergeet daarbij soms bepaalde gebruikersinstellingen.
- Nog een mogelijkheid, afhankelijk van het merk (Tesla bijvoorbeeld): de twee rolknoppen op het stuur gedurende een paar seconden tegelijk indrukken.
- Er is ook de klassieke methode: de motor van de auto uitschakelen, uitstappen, vergrendelen, 5 minuten wachten en dan weer ontgrendelen, instappen en starten.
- Als dat niet werkt of als je geen reset- of aan/uitknop vindt, dan trek je de zekering eruit (zie onder).
Nog steeds geen succes?
- Het probleem kan ook van de voeding of een kortsluiting in de zekering komen. Maar welke zekering moet je dan verwijderen? Dat lees je in de gebruikershandleiding. Als die handleiding echter “in het scherm” zit, dan moet je hulp zoeken op online fora, op de helpdesk van de constructeur of een vriend inschakelen. Met wat geluk volstaat het om de zekering te verwijderen en terug te plaatsen. Het probleem was dan te wijten aan een slecht contact (door trillingen?) of een probleem met de voeding. Het kan ook nodig zijn om de zekering te vervangen. Die kost niet veel. Een zekering voor een auto vind je doorgaans eenvoudig in gespecialiseerde winkels, in de werkplaats van je concessiehouder of gewoon in een tankstation. Je kan zelfs uit voorzorg een doos zekeringen kopen en in de koffer bewaren… Dat kan ook handig zijn wanneer pakweg je ruitenwissers of verlichting de geest geven.
- Een kortsluiting of gebrekkige voeding kan ook te wijten zijn aan de connectoren. In dat geval moet je een afspraak boeken bij een hersteller, want het scherm zal uit zijn behuizing moeten worden verwijderd.
Als het scherm daarna nog steeds ‘dood’ is, moet je snel een afspraak maken bij een hersteller. Ook het digitale instrumentenbord (achter het stuur) zou namelijk kunnen worden getroffen door het probleem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!