Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Je roetfilter reinigen

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-12-2022

Je roetfilter reinigen #1

Regeneratie van de roetfilter vereist een temperatuur en omstandigheden die niet compatibel zijn met stadsverkeer. Wat doe je dan best voordat je naar de technische controle gaat?

Heel wat automobilisten krijgen een rode kaart op de technische keuring vanwege de fijnstofuitstoot van hun diesel. De reden? Een vuile deeltjesfilter. Dat wordt vaak veroorzaakt doordat het voertuig voornamelijk in stedelijke gebieden wordt gebruikt. Naast regelmatig onderhoud, volgens de instructies van de constructeur, zijn er enkele dingen die je kunt doen om de regeneratie te vergemakkelijken en de levensduur van de filter te verlengen. Een en ander kan variëren afhankelijk van de constructeur en de gekozen technologie. Bij de regeneratie komt er rook uit de uitlaat.

  • Het eerste wat je moet doen, is vermijden om alleen in stedelijke gebieden of in files te rijden. Daar is het moeilijk om de juiste uitlaatgastemperatuur (gewoonlijk 600°C) te bereiken. Als dat het geval is, moet je dus overwegen een "onderhoudsrit" op de snelweg te maken waarbij je het motortoerental opvoert tot zo’n 3.000 o/m. Dat verhoogt de temperatuur van de uitlaatgassen om het roet in de filter te verbranden. Dit is een passieve regeneratie, waarbij de deeltjesfilter (DPF) wordt gereinigd. Voor wie regelmatig op de snelweg rijdt, zonder files, is deze handeling niet nodig. Sommige filters hebben ook een actief regeneratiesysteem dat door de boordcomputer wordt geactiveerd.
  • Er bestaan additieven voor het reinigen van de DPF, die om de 15.000 tot 25.000 km aan de brandstoftank moeten worden toegevoegd. Let op: zorg ervoor dat je motor een dergelijke vloeistof kan opnemen. Sommige deeltjesfilters werken al met een additief om te kunnen werken bij een lagere temperatuur (400°C).
  • Bij twijfel kun je een diagnose van de DPF  vragen om te anticiperen op problemen die later duurder zijn om te repareren. Het is ook mogelijk om in de werkplaats een geforceerde regeneratie te laten uitvoeren.
  • Er bestaat ook een behandeling waarbij koolstofafzetting in de partikelfilter wordt verwijderd met waterstof, wat een gecontroleerde pyrolyse teweegbrengt. Het is belangrijk dit te laten uitvoeren door een garage met een degelijke apparatuur, die HHO-gas inspuit in de motor. Om niet enkel gewoon de koolafzetting te verwijderen, maar de partikelfilter ook grondig te reinigen is immers een hoog waterstofdebiet van een goede kwaliteit nodig.

Het vervangen van een roetfilter kan oplopen tot meer dan 3.000 euro. Er zijn echter tekenen die aanleiding kunnen geven tot een geforceerde regeneratie om storingen en defecten te voorkomen: overmatig brandstofverbruik; vaak stilvallen, vooral bij het starten; zwarte rook uit de uitlaat. Bij sommige modellen kan het DPF-lampje in het instrumentenpaneel gaan branden om aan te geven dat er gevaar voor verstopping bestaat. Maar wanneer dat brandt, is het al te laat. De motor gaat dan in ‘noodmodus’ en de filter moet worden vervangen. Als de DPF een additief vereist, volg dan de instructies van de constructeur of de informatie op het dashboard.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests