Lekke band: wanneer en hoe gebruik je een antilekspray?
Als je geen reservewiel hebt, kun je een lekke band soms tijdelijk repareren met een antilekspray. Wanneer kun je die gebruiken en waar moet je op letten?
Een reservewiel is steeds zeldzamer in nieuwe auto’s. In de plaats is er een herstelkit met een product dat je moet inspuiten om het lek te dichten en je weg te vervolgen, of ten minste een veilige plek te bereiken om de band te vervangen. Maar er is ook een eenvoudiger oplossing: een antilekspray.
Wanneer?
Een wonderoplossing is het duidelijk niet: een scheur in het loopvlak of een beschadiging in de flank kun je met een antilekspray (of het door de constructeur geleverde inspuitsysteem) niet herstellen. Ook als het voorwerp dat het lek heeft veroorzaakt, te groot is, kan je met een spray niets doen. Een lek van minder dan 3 mm, veroorzaakt door een spijker, een schroef of een scherpe steen, kan echter gedicht worden met een antilekspray.
Hoe?
Het is heel simpel. Het eerste wat je moet doen, is je voertuig op een veilige plaats zetten. Vervolgens moet je op zoek gaan naar het lek. Het kan zijn dat je een krik moet gebruiken om heel de band te controleren. Meestal is het object dat verantwoordelijk is voor het lek, zichtbaar op het loopvlak of de flank. Dat voorwerp moet je verwijderen voordat je het schuim inspuit. Probeer vervolgens de auto te verplaatsen zodat het gaatje zich onderaan bevindt. Schud de spuitbus eerst om de inhoud goed te mengen. Bevestig dan gewoon het mondstuk op het ventiel en spuit de bus leeg. Er wordt dan een expansief schuim in de band verspreid, waardoor een bescherming ontstaat die voorkomt dat de lucht ontsnapt. Je mag echter niet meteen vertrekken zonder voorzorgsmaatregelen. As je geen luchtcompressor aan boord hebt, moet je naar het dichtstbijzijnde tankstation om de band weer op de juiste spanning te brengen. In ieder geval moet je minstens een twintigtal kilometer rijden tot alles goed verdeeld is. Over die afstand moet je zeer voorzichtig en met lage snelheid rijden. Bovendien wordt sterk aangeraden niet sneller dan 80 km/u te rijden en niet meer dan 100 km af te leggen na het dichten van het lek.
En daarna?
Een antilekspray is een tijdelijke oplossing. Het is absoluut noodzakelijk de band te laten vervangen door een vakman.
Hoe kies je de juiste spuitbus?
Opgelet: gebruik geen bus met onvoldoende schuimvolume. Kijk goed of de spuitbus die je koopt, geschikt is voor het type voertuig en de maat van het wiel. Het is ook niet nodig een spuitbus te kopen met een capaciteit voor wielen die groter zijn dan die van je auto. De prijzen variëren van 6 tot 20 euro, afhankelijk van het merk en het volume van het schuim. Let op: sommige spuitbussen zijn niet geschikt voor elektronische ventielen. Controleer de specificaties zorgvuldig alvorens tot aankoop over te gaan.
Om hulp vragen?
Hoe dan ook, als je een pechbijstandsverzekering hebt of als er een bandencentrale in de buurt is, schakel dan liever een professionele monteur in in plaats van een spuitbus te gebruiken. De monteur is vertrouwd met het proces om een lekke band te herstellen en kan ook andere mogelijke problemen met de band opsporen. Een antilekspuitbus is echt een makkelijke en snelle noodoplossing, maar door zijn lage prijs is het de moeite waard er eentje in de kofferbak te hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!