Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Remmen: zo spoor je zelf de problemen op

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2023

Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #1
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #1
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #2
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #2
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #3
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #3
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #4
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #4
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #5
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #5
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #6
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #6
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #7
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #7
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #8
Remmen: zo spoor je zelf de problemen op #8

De remmen van een auto zijn een essentieel veiligheidsonderdeel en vereisen de volle aandacht van de bestuurder. Er zijn verschillende signalen die duidelijk maken dat het tijd is om ze te controleren of er iets aan te doen.

Wil je de remmen sparen, dan rij je best met een anticiperende stijl en laat je de auto uitbollen of gebruik je de motorrem. Zo verleng je de levensduur van de remblokken. Bij veelvuldig gebruik moeten deze gemiddeld elke 30.000 tot 45.000 kilometer worden vervangen. Maar dit kan je oprekken naar 60.000 kilometer als je buiten de bebouwde kom als een goede huisvader rijdt. En omgekeerd: sportief of agressief rijgedrag in de stad of in de bergen, of uitjes op circuit, kunnen de levensverwachting terugdringen tot maar 10.000 kilometer.

In gevaarlijke situaties zijn goede remmen cruciaal voor de veiligheid. Hoewel moeilijker te zien dan bij banden, die een visuele indicator op het loopvlak dragen, is remslijtage niettemin vast te stellen door op bepaalde aanwijzingen te letten. Hoe langer je nalaat in te grijpen, des te ernstiger de storing en hoe duurder de reparatie. Om nog maar te zwijgen van het risico op een ernstig ongeval dat het besturen van een voertuig met defecte remmen kan meebrengen.

  • Nieuwere automodellen zijn meestal uitgerust met een slijtage-indicator die een waarschuwing op het dashboard weergeeft. Als het pictogram oplicht (oranje cirkel met stippels aan de zijkant), betekent dit dat 15% van de voering nog aanwezig is. Maak onmiddellijk een afspraak.
  • Een wrijvend of piepend geluid tijdens het remmen wijst er meestal op dat een remblok aan het einde van zijn levensduur is.
  • Een schrapend geluid wijst erop dat het glasvezelkussen bijna verdwenen is, wat de remschijf beschadigt. De remblok kan zelfs aan de schijf blijven kleven.

  • Dit schrapende geluid gaat vaak gepaard met trillingen in het stuur tijdens het afremmen, deze houden verband met versleten remblokken of remschijven. Deze vibraties kunnen ook worden veroorzaakt door defecte remklauwen. Snelle trillingen in het rempedaal tijdens een noodstop, zijn normaal. Dit geeft aan dat het ABS (antiblokkeersysteem) in werking treedt.
  • Krassporen op de schijven duiden op een vreemd voorwerp tussen de schijf en de remblokken of op versleten remblokken.

  • Het rempedaal voelt sponzig aan. Dit betekent dat er een probleem is in het achterliggende systeem. Maak snel een afspraak.
  • Het pedaal is zacht en de auto heeft grote moeite met remmen. Gevaar! Stop en bel voor assistentie.
  • Het rempedaal wordt hard. Dit kan te wijten zijn aan lucht in het remsysteem, een probleem met de rembekrachtiger of een vastzittende remklauw. Maak snel een afspraak of bel voor assistentie.

  • De auto wijkt uit bij het remmen. Er is een onbalans, wat een teken is van een remprobleem op een van de wielen. Maak zo snel mogelijk een afspraak met uw garage.
  • Rook of een brandlucht bij elke remactie: gevaar! Je remmen werken niet meer. Stop met rijden en regel zo snel mogelijk een reparatie.
  • Het rempedaal blijft ingedrukt. Stop met rijden en bel voor assistentie.
  • Het waarschuwingslampje van het ABS blijft branden (oranje cirkel met daarin het woord ABS ingesloten door haakjes): het antiblokkeersysteem werkt niet meer of is defect als gevolg van een probleem met de sensor, de computer, de zekering of het algemene systeem (pomp, klep, hydraulisch blok). Rij voorzichtig en maak snel een afspraak.

  • Het remlicht (rode cirkel met uitroepteken ingesloten door haakjes) gaat branden. Er is een probleem met de remvloeistof of er is een lek. Remvloeistof moet normaliter om de twee jaar worden vervangen. Bovendien is het de moeite waard om niet te vergeten het vloeistofpeil van tijd tot tijd te controleren. Het reservoir is altijd zichtbaar onder de motorkap en herken je aan het remlogo op de dop (cirkel omgeven door haakjes). Het bijvullen of verversen van deze hygroscopische vloeistof vraagt enige knowhow. Laat dit door een monteur doen.
  • Soms toont de remvloeistofindicator een cirkel half gevuld met vloeistof en ingesloten door haakjes. Controleer het peil in het reservoir. Deze is altijd zichtbaar onder de motorkap en herkenbaar aan het remlogo op de kap (cirkel omgeven door haakjes). Het bijvullen of verversen van deze hygroscopische vloeistof vraagt enige knowhow. Laat dit door een monteur doen.
  • Het waarschuwingslampje voor de handrem brandt (rode cirkel met P tussen haakjes). Als je de handrem hebt aangetrokken of als deze automatisch wordt aangetrokken zodra de auto stilstaat met de keuzehendel van de automaat in ‘P’, raak dan niet in paniek: dit is normaal. Als dit lampje echter blijft branden tijdens het rijden, betekent dit dat hij niet helemaal los is. Probeer de handremhendel opnieuw te ontgrendelen of druk nogmaals op de parkeerremknop. Blijft hij op slot, bel dan een pechhulp. Rij nooit verder met een aangetrokken handrem.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests