Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Wat u moet weten over banden

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-09-2022

Wat u moet weten over banden #1
Wat u moet weten over banden #1
Wat u moet weten over banden #2
Wat u moet weten over banden #2

Uw banden verbinden uw auto met de weg. Hun staat is dus van kapitaal belang, aangezien die een grote invloed heeft op de veiligheid. Op dezelfde as moeten verplicht banden gemonteerd worden met identieke technische eigenschappen.

Een band ‘lezen’

Op de flank van elke band vindt u een aantal gegevens terug met elk hun eigen betekenis. Laten we even het voorbeeld nemen van een band met de vermelding 185/60 R15 84 H. Het eerste getal staat voor de breedte van de band in millimeter (185 in dit geval dus). 60 is de verhouding hoogte/breedte van de band (in dit geval 60 procent). De R is niet langer informatief, want tegenwoordig zijn alle banden radiaal. De 15 staat voor de diameter van de band in duim en dus voor de maat van de velg. 84 is de laadindex van de band (84 komt overeen met 500 kilo). En H ten slotte is de snelheidsindex van de band (H stemt overeen met een maximale toegelaten snelheid van 210 km/h).

Index

Snelheid (km/h)

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

ZR

>240

W

270

Y

300

Nuttige links:

Europese labels

Elke band die in Europa verkocht wordt, moet een energielabel hebben. Dat moet de volgende informatie bevatten:

  • Naam van het merk/de fabrikant
  • Een QR-code met een link naar de EPREL-database
  • Het identificatienummer van de band
  • De maat van de band, evenals de gewichts- en snelheidsindex
  • De rolweerstand van de band, volgens een schaal van A tot E. Banden met de kleinste rolweerstand – de meest ecologische dus – krijgen het label A (groen), die met de grootste rolweerstand het label E (rood)
  • De remprestaties op natte ondergrond, eveneens aangeduid met een letter van A (goed) tot E (slecht), van donkerblauw naar lichtblauw
  • Rolgeluid: een waarde in decibels, aangevuld met een schaal van A tot C
  • Logo voor winterbanden (indien van toepassing)
  • Logo voor spijkerbanden (indien van toepassing)

>>> Het nieuwe bandenlabel uitgelegd

Staat van de banden

Banden die niet de correcte bandenspanning hebben, verslijten veel sneller en hebben een negatieve invloed op het brandstofverbruik. Het is dan ook aangewezen om de spanning van uw banden minstens één keer per maand te controleren. Let wel, dit moet koud gebeuren, voor het eerste vertrek van de dag. De aanbevolen spanning varieert van auto tot auto. Ze wordt vermeld in de handleiding van de auto of op de deurstijl, of zelfs langs de binnenkant van het klepje van de brandstoftank. Bij de meeste benzinestations kun je de spanning van je banden al dan niet gratis controleren en ze oppompen indien nodig.

Idealiter hebben de banden groeven met een minimale diepte van 2 millimeter, gemeten over drie vierde van de oppervlakte. Het wettelijke minimum is slechts 1,6 millimeter. Is dit niet meer het geval, dan moet de band verplicht vervangen worden, want hij beschikt dan niet langer over voldoende grip, waardoor de remafstand vergroot. Is het karkas zichtbaar, dan kun je uiteraard maar één ding doen: onmiddellijk, maar met lage snelheid naar de garage of de bandencentrale rijden om de band te laten vervangen. Sommige autobouwers gebruiken slijtage-indicatoren in de vorm van blokjes of kleurmarkeringen in de groeven. Ook hier geldt dat zodra de slijtage-indicator zichtbaar wordt, de grens van 1,6 millimeter bereikt is en je de band moet laten vervangen. Ook belangrijk om weten is dat het verschil in diepte van de groeven van de banden op eenzelfde as niet meer dan 3 millimeter mag bedragen.

Een lekke band vervangen is vrij eenvoudig. Hier vindt u een stappenplan voor wanneer u een lekke band heeft. Als u een band laat vernieuwen, vergeet dan ook niet de andere band op dezelfde as te laten vervangen. Om uw banden te sparen wordt meestal aangeraden om ze van plaats te verwisselen. De recentste banden monteert u bij voorkeur achteraan, want dat verhoogt de veiligheid: het is immers altijd makkelijker om gripverlies van de vooras te corrigeren dan van de achteras.

De spanning controleren

De bandenspanning controleren is heel gemakkelijk. U kunt dit doen met een eigen manometer of bij het benzinestation. De juiste spanning voor de auto wordt vermeld op een label op de deurstijl langs de bestuurderskant of langs de binnenkant van het klepje van de brandstoftank. Ze wordt ook vermeld in de handleiding van de auto. U moet onder andere rekening houden met de belading van het voertuig. Zo heeft een volgeladen auto een hogere spanning nodig, zeker als u een lange afstand wilt afleggen. Sluit de manometer of pomp aan op het ventiel en controleer de spanning. Indien nodig kunt u de band oppompen of wat lucht laten ontsnappen. Deze handeling voer je best koud uit (wanneer je minder dan 10 kilometer gereden hebt). Het is ook nuttig om regelmatig je reservewiel te controleren.

Speciale banden

Winterbanden of voor de winter gehomologeerde banden (waarop de symbolen berg en sneeuwvlok en de vermelding ‘M+S’ staan) zijn soms verplicht in het buitenland en zijn niet enkel nuttig op een besneeuwd wegdek. Ze presteren beter dan klassieke banden zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt. Winterbanden hebben een specifiek profiel dat het water doeltreffender afvoert. Ze hebben een betere grip omdat de profielblokken meer lamellen tellen en dat verbetert niet alleen de waterafvoer, maar ook de afvoer van vuil en sneeuw. Voor winterbanden wordt ook een speciale rubbermix gebruikt die rijk is aan silicium om de grip en de remafstand op sneeuw of ijs te verbeteren. Opgelet, in de zomer verliezen winterbanden (niet geschikt voor alle seizoenen) hun doeltreffendheid, want ze zijn niet aangepast aan de zomerse temperaturen. U moet dus opnieuw normale banden monteren wanneer het weer zachter is, doorgaans van april tot november.

‘Runflat’-banden beschikken over een technologie waardoor je er, wanneer ze lek zijn, nog een aantal kilometer mee kunt rijden tegen lagere snelheid. De afstand is beperkt, maar toch voldoende om tot bij een garage te geraken of tot op een comfortabele plek om te wachten op pechverhelping. Door hun specifieke constructie zijn deze banden harder dan klassieke banden, waardoor ze minder comfortabel zijn en meer lawaai maken. Met dergelijke banden is een ingebouwd systeem voor de controle van de bandenspanning (verplicht op alle nieuwe auto’s sinds november 2014) uiteraard noodzakelijk.

Spijkerbanden zijn dan weer niet in alle landen toegelaten. In België mogen ze worden gebruikt van 1 november tot 31 maart, maar gezien de verbeterde technologie die wordt gebruikt voor winterbanden, zijn ze in ons land in onbruik geraakt. In noordelijke delen van de Scandinavische landen zijn ze bijvoorbeeld nog wel nuttig.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests