Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Tol op autosnelwegen in Frankrijk

Geschreven op 19-06-2018

Tol op autosnelwegen in Frankrijk #1
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #1
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #2
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #2
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #3
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #3
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #4
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #4
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #5
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #5
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #6
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #6

8.500 km van het ongeveer 10.000 km lange snelwegennet in Frankrijk is onderhevig aan tol of péage. Een 'free flow'-camerasysteem met nummerplaatherkenning maakt zijn intrede op bepaalde secties.

Hoe werkt het?

Het merendeel van de Franse autosnelwegen wordt vandaag uitgebaat door privémaatschappijen zoals SANEF, SAPNAPRRAREA en Vinci Autoroutes. Hun weggedeeltes zijn aan tol onderworpen, te betalen aan een tolstation. Je moet meestal door een tolpoort om een ticket te nemen voor je het wegennet of de snelweg zelf kan oprijden. Aan het tolhuisje kun je contant betalen, met een credit card, met een bankkaart (contactloos) of via een teletolsysteem waarop je je moet abonneren. Als je contant of met een kaart wilt betalen aan het personeel in het hokje – wat steeds zeldzamer wordt – hoef je gewoon maar een rijstrook te nemen die open is voor het verkeer (groene pijl). Als je met creditcard of bankkaart via een automaat wilt betalen, volg je gewoon de 'blauwe' rijstroken, die over het algemeen minder druk zijn. Sommige tolstations aan de afritten van de autosnelweg gebruiken automatische terminals waar je kunt betalen met een krediet- of bankkaart en/of contant geld. Opgepast, als u een dakkoffer of fietsendrager heeft, moet u het tolbedrag controleren.

Free-Flow

Een free flow-tolsysteem, een elektronische tolheffing zonder slagbomen, zoals in Portugal, zal veralgemeend worden in Frankrijk. Je zal je nummerplaat moeten koppelen aan je elektronische tolkastje of deze online moeten registreren. Het zal mogelijk blijven om contant of met bankkaart te betalen aan de automaten op de snelwegparkings. Dit verschilt echter per exploitant. Meer informatie vind je op deze pagina over tolheffing zonder slagbomen in Frankrijk.

Met een dakkoffer of fietsendrager

Bij het gebruik van de automatische tolstroken in Frankrijk (creditcardterminal of télépéage) meet een scanner de hoogte van uw voertuig om de juiste categorie te bepalen. Elk voertuig lager dan 2 meter en onder de 3,5 ton geniet van het categorie 1-tarief, maar als er een dakkoffer of fietsendrager op de auto zit, kan de scan het voertuig als categorie 2 bepalen, met een hoger tarief. Nochtans is het de hoogte van het voertuig zonder accessoires (antenne, dakkoffer, dakstang, zwaailichten, taxi-borden, dakramen, zonnepanelen) die telt. In geval van twijfel over het getoonde bedrag voor het betalen is het mogelijk om het rechtstreeks aan te vechten via de intercom aan de slagboom. Ook na betaling is het mogelijk om de prijs te betwisten op basis van het ticket. Een terugbetaling van het verschil is dan mogelijk.

Opgelet: het is verboden tolwegen te gebruiken zonder te stoppen aan de péage als de totale hoogte van het voertuig meer is dan 2 meter. Een paneel herinnert u eraan. Met een accessoire op het dak is het ook mogelijk om de télépéage te gebruiken op andere wegen. Ook hier moet het juiste bedrag worden gecontroleerd via de website van de beheerder van het elektronische tol-apparaat. Indien nodig kan het dan worden aangevochten. 

Problemen aan de slagboom 

In geval van problemen aan de slagboom van de tolpoort is het verboden om terug te rijden. Er kan een operator bereikt worden via de knop ‘Assistance’ of ‘Aide’. Deze persoon kan u helpen. Als de slagboom niet opent bij de poortjes van de télépéage, moet u een ticket nemen. Bij het tolstation of aan de uitgang moet u dan bij de gewone poortjes aansluiten, het ticket afgeven aan het personeel of in de terminal en op de ‘Assistance’-knop duwen. Als u achteraf problemen met de betaling ondervindt of een verkeerd bedrag ontdekt, moet u snel contact opnemen met de beheerder van de snelweg. De boete voor poging tot fraude of doorgang zonder betaling, bovenop de tolheffing, is €375.

Terug naar het menu Tolwegen (péage) in Frankrijk

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests