Private lease: de voor- en nadelen
Autorijden zonder zorgen, of blijkt private lease toch een grasmat vol adders?
Private Lease is een interessante formule waarmee je in de eerste plaats betaalt voor een dienst zonder veel kapitaal vrij te moeten maken. Toch zijn er ook een paar nadelen aan verbonden. We hebben alle voor- en nadelen van het systeem samengevat.
Op papier heeft de formule van Private Lease alles om te verleiden, want het biedt plezier en een gegarandeerd gebruik zonder de nadelen van het bezit van een auto. Toch heeft de formule – zoals altijd – haar minpunten. Het is beter je daar op voorhand van te vergewissen om onaangename verrassingen te vermijden.
Voordelen
- Geen onverwachte kosten. Je betaalt maandelijks een factuur, die voor de hele contractduur dezelfde blijft. Daar zit alles in: bijstand, herstelkosten, onderhoud, banden (meestal toch) enzovoort. De enige kosten die je nog apart moet afrekenen, zijn de brandstof en eventuele boetes. Eenvoudiger kan haast niet.
- Sparen is niet nodig. Je moet gewoon een vast inkomen kunnen aantonen. Je moet op geen enkel moment een grote som neertellen, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij een ballonkrediet. Er is één uitzondering (zie verder): je moet een waarborg storten, die je op het eind van het contract terugkrijgt en die kan in sommige gevallen oplopen tot 15 procent van de waarde van het voertuig.
- Geen gepieker rond herverkoopwaarde of doorverkopen. Aan het eind van het contract moet je gewoon de auto aan de verhuurfirma teruggeven. Je moet dus niet wakker liggen over hoe je van het voertuig af moet, je moet geen zoekertjes plaatsen en onbekenden testritten laten uitvoeren met je auto. Ook de herverkoopwaarde is geen stressfactor, zelfs niet wanneer de markt plots kantelt zoals we recent zagen na Dieselgate (waarbij de vraag naar benzinewagens plots groter werd dan die naar diesels). Het verhuurbedrijf neemt dat risico volledig op zich.
- Private Lease is ook interessant voor jonge bestuurders (jonger dan 26 jaar) omdat zij ontsnappen aan de hogere verzekeringspremies als gevolg van hun onervarenheid. De eigenaar is namelijk het verhuurbedrijf. Dat is dus ook een besparingsfactor.
Nadelen
- Kilometerlimiet: Net zoals bij klassieke leasingformules maak je bij het aangaan van een Private Leasecontract een schatting van de gemiddelde jaarlijkse afstand die je gaat rijden. Je mag die niet overschrijden, aangezien de verhuurder daar zijn herverkoopwaarde tegen het eind van het contract op berekent. Als je toch meer rijdt, moet je een vergoeding betalen voor de extra kilometers. Denk daarom goed na en maak een redelijke schatting van je jaarlijkse afstand.
- Beperking voor de gebruiker: Je bent niet de eigenaar van de auto die je bestuurt. Daarom moet je als een goede huisvader respectvol omgaan met het voertuig, zelfs al betaal je eigenlijk wel voor het gebruik. Tuning is uitgesloten en je moet goed zorg dragen voor de auto, want op het eind van het contract kunnen je nog herstel- of poetskosten worden aangerekend.
- Waarborg: Dit is de enige grote som die je moet betalen. Je moet een waarborg op de auto overschrijven die kan oplopen tot 15 procent van de prijs van de wagen.
- Contractbreuk kost geld: Als je om de ene of de andere reden een lopend contract wil opzeggen, zal je een schadevergoeding moeten betalen. Informeer je dus goed over de voorwaarden van elke verhuurder en wat er in dat geval gebeurt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!