LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik?
De zachte fiscaliteit van lichtevrachtvoertuigen is aantrekkelijk voor particulier gebruik... Maar opgelet, in 2022 zijn de regels in Wallonië veranderd en in 2023 die in Vlaanderen!
Als we het hebben over bedrijfsvoertuigen, denken we in de eerste plaats aan de bestelwagen van de vakman om de hoek. Maar die bestelwagens zijn tegenwoordig verkrijgbaar in steeds meer uitvoeringen, waarvan sommige zelfs een interessant alternatief kunnen vormen als personenwagen. Een zogeheten ‘lichtevrachtauto’ levert natuurlijk wel wat technische beperkingen op, maar biedt daarentegen wel het voordeel van een aanzienlijk lichtere fiscaliteit dan een gewone personenwagen. Behalve in Wallonië, waar het lichtevrachtstatuut voortaan voorbehouden is voor professionals, zelfstandigen, verenigingen en bedrijven. Hetzelfde geldt voor pick-ups in Vlaanderen (en in Wallonië), die voor particulieren niet langer ingeschreven kunnen worden als lichtevracht. Hoe zit dat juist?
>>> Motorhome of camper: hoe zit het met verkeersbelasting?
Wat is een lichtevrachtauto?
Laten we eerst eens kijken wanneer we wettelijk gezien mogen spreken van een lichtevrachtauto. Op fiscaal vlak moet die voldoen aan de volgende voorwaarden:
- de maximaal toegelaten massa mag niet hoger zijn dan 3.500 kilo
- de lengte van de laadruimte moet minstens 50 procent van de wielbasis bedragen (waardoor het aantal lichtevrachtauto’s met dubbele cabine wordt beperkt, zie kader)
- de laadruimte moet over de hele oppervlakte voorzien zijn van een vaste horizontale vloer zonder bevestigingspunten voor banken, stoelen of bijhorende veiligheidsgordels.
Voor wie?
De Waalse regering heeft besloten particulieren te verhinderen een lichtevrachtvoertuig te gebruiken om minder belasting te betalen terwijl het enkel voor privé- of vrijetijdsdoeleinden wordt gebruikt. Zo zal de forfaitaire belasting op het gewicht alleen worden toegekend aan zelfstandigen die bij de KBO zijn ingeschreven, evenals aan rechtspersonen (vennootschappen en erkende verenigingen). Bovendien moet het voertuig volgens het decreet ten minste gedeeltelijk voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt. Anders wordt het lichtevrachtvoertuig belast zoals een personenwagen, op vermogen en CO2-uitstoot.
In Vlaanderen worden pick-ups vanaf 1 januari 2023, net zoals in Wallonië sinds 2022, onderworpen aan dezelfde regels als een personenwagen wanneer ze gekocht worden door een particulier voor privégebruik. Geen BIV-vrijstelling meer dus, en ook geen fiscaal gunstregime. Enkel fysieke personen met een ondernemingsnummer kunnen nog genieten van het lichtevrachtstatuut.
Welke fiscale voordelen?
Als het voertuig beantwoordt aan de fiscale definitie van de ‘lichtevrachtauto’, geniet het een groot aantal fiscale voordelen:
- vrijstelling van belasting op inverkeerstelling
- lagere jaarlijkse verkeersbelasting
- beroepskosten (afschrijving aankoopprijs, interest op financiering, verzekering, belastingen, brandstof, onderhoud, parkeerkosten, enzovoort) voor 100 procent aftrekbaar (tegenover 75 procent voor personenauto’s)
- versnelde afschrijving (degressief)
- de btw voor 100 procent aftrekbaar (tegenover maximaal 50 procent voor personenauto’s).
Welke beperkingen?
Door de achterbank te verwijderen kun je nog altijd een hatchback, een break, een monovolume, een SUV of elk ander model met een achterklep omvormen tot een lichtevrachtauto. Maar dan beschik je natuurlijk nog maar over twee zitplaatsen, wat niet erg praktisch is in het dagelijkse leven… Om te kunnen beschikken over een lichtevrachtauto met dubbele cabine (zie kaderstuk) moet je vertrekken van een pick-up of een bestelwagen, maar dat zijn dan weer bijzonder omvangrijke voertuigen met een rijgedrag dat minder efficiënt en comfortabel is dan dat van een personenauto. Nog een nadeel is dat een lichtevrachtauto sowieso jaarlijks een technische keuring moet ondergaan (terwijl dat voor een personenwagen normaal gezien pas na vier jaar of bij verkoop is).
Hoeveel concreet besparen?
De concrete besparingen zijn vaak evenredig met de omvang van het voertuig of meer bepaald de grootte van de motor… Voor krachtige modellen met een ‘dikke’ motor loopt de fiscale winst echter al gauw op.
Dubbele cabine?
Aangezien de lengte van het laadvlak van een lichtevrachtauto minstens 50 procent moet bedragen van de wielbasis, mag het duidelijk zijn dat de versies met ‘dubbele cabine’ behoorlijk lang uitvallen. Een klassieke SUV komt sowieso niet meer in aanmerking. De enige modellen die wel nog voldoen aan de homologatievoorwaarden, zijn de lange versies van kleine bestelwagens (zoals de VW Caddy Maxi) en de grotere bestelwagens (zoals de VW Transporter). Die genieten zelfs met twee zitrijen nog altijd een zacht fiscaal regime, maar ze zijn wel omvangrijker en minder chic dan een klassieke personenwagen. Een scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte is hier trouwens verplicht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!