Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Belastingen en fiscaliteit

VAA berekenen (Voordeel Alle Aard)

Geschreven door David Leclercq op 03-01-2022

VAA berekenen (Voordeel Alle Aard) #1

Een bedrijfswagen wordt belast voor de werknemer volgens het voordeel van alle aard (VAA). Een belasting op basis van de aankooprijs en de CO2-uitstoot. Een bedrag dat je makkelijk kan berekenen met onze online calculator.

De bedrijfswagen is een Belgische uitzondering die vrij uniek is, maar sinds januari 2012 zijn de regels rond bedrijfswagens aangepast met het principe van het voordeel van alle aard (VAA), een belasting die alle begunstigden treft die een bedrijfswagen bezitten en die voornamelijk bepaald wordt door twee criteria : de aankoopprijs opties inbegrepen en de CO2-uitstoot. Volgens de RSZ gaat het hier om meer dan 350.000 personen. In werkelijkheid zijn het er echter veel meer want je moet ook rekening houden met bestuurders van bedrijven of zelfstandigen of uitbaters die een bedrijfswagen voor privédoeleinden gebruiken, met inbegrip met de woon-werkverplaatsing. Poolwagens, m.a.w. de wagens die de dag zelf terugkomen naar de bedrijfsparking, zijn niet onderhevig aan het voordeel van alle aard.

Voordeel van alle aard, wat is dat?

Het is zeker nuttig om even te herhalen wat het voordeel van alle aard of VAA is. Zoals zijn naam het aangeeft is het een voordeel dat het bedrijf in natura toekent (dus niet in geld) aan een personeelslid. Het kan gaan om een smarthpone, een computer en uiteraard een auto. Deze voordelen worden door de fiscus als beroepsinkomsten beschouwd en de werknemer moet dus een belasting betalen op het bedrag dat overeenstemt met de waarde van het bewuste voordeel. Wat verandert is de formule om dit voordeel te berekenen en vooral dan voor wat de wagens betreft.

Het principe van de belasting

De berekening van het voordeel is gebaseerd op de CO2-uitstoot en de catalogusprijs van de auto, met inbegrip van de gekozen opties en de BTW (21%). Dit verklaart waarom dure wagens – die bovendien meer CO2 uitstoten omdat ze groter en zwaarder zijn – extra zwaar getroffen worden. De formule voor de berekening werkt als volgt : de catalogusprijs x een basisbedrag voor de CO2 van 5,5% x 6/7, dit laatste is het deel van de werknemer (het saldo van 17% is ten koste van de werkgever). Maar er komt nog een variabele bij : de CO2-uitstoot die de 5,5% « basistaks » zal verhogen of integendeel verlagen. Als je bijvoorbeeld de referenties op 67 g/km voor dieselwagens en 82 g/km voor benzinewagens zet (2022). Er zijn ook boven- en onderlimieten vastgelegd (4%-18%) terwijl het minimum VAA, ondanks de CO2-waarde, sowieso € 1540/jaar (2023) bedraagt.

Het voordeel van de bedrijfswagen wordt in werkelijkheid vooral betaald door de werknemer aangezien het VAA voor 85,7 % ten koste van de werknemers is tegenover 14,3 % ten koste van de werkgever. Het VAA mag echter niet berekend worden voor auto’s van voor 2002 of voertuigen die niet bestemd zijn voor verkoop op de Belgische markt. Deze laatste zijn immers niet opgenomen in de bestanden van de FOD Financiën. Voertuigen waarvoor geen enkele informatie over de CO2-uitstoot beschikbaar is worden beschouwd als voertuigen met een uitstoot van 205 g CO2/km met een benzinemotor, LPG of aardgasmotor en als voertuigen met een uitstoot van 195 CO2/km met een dieselmotor.

De formules

Voor 2022

  • Diesel = catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot-75) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
  • Benzine, lpg, CNG, zelfopladende hybrides = catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot-91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
  • Elektrische auto's, auto's op waterstof en plug-inhybrides = catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt

Voor 2023

  • Diesel = catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot-67) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
  • Benzine, lpg, CNG, zelfopladende hybrides = catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
  • Elektrische auto's, auto's op waterstof en plug-inhybrides = catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt

De leeftijdscoëfficiënt bedraagt 6% per jaar

En de markt?

Het is duidelijk dat de duurdere en meest vervuilende auto’s de gebruiker het meest zullen kosten. Maar sinds de start van de maatregel in 2012 heeft de markt zich aangepast door de focus te leggen op kleinere modellen of modellen met kleinere motoren die minder CO2 uitstoten. Ook al wordt het VAA vaak verweten om als melkkoe voor de staat te dienen, toch heeft het systeem als voordeel dat begunstigden van bedrijfswagens nu kiezen voor minder vervuilende auto’s en iedereen zal wel inzien dat dat eigenlijk een goede zaak is.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests