Update - De belangrijkste snellaadnetwerken voor EV's van België
Hoe vind en kies je het juiste laadnet onder de duizenden laadpalen voor elektrische wagens tijdens een lange rit in België? Hier zijn de meest betrouwbare operators om je EV op te laden.
Jongste update: mei 2022
Waar vind je de juiste laadpaal in België? In 2022 is het laadnet dichter in het noorden van het land, maar ook onder de taalgrens is er een evolutie gaande, behalve in de provincie Luxemburg. Behalve met een abonnement zijn de betalende laadpalen over het algemeen duur voor de snelste laadmogelijkheden (tot 1 euro per kWh). De algemene regel is: hoe sneller het laden, hoe meer je betaalt.
Abonnementen of oplossingen die door de constructeurs worden aangeboden, kunnen echter de prijs per kWh of per minuut verlagen. Als je de auto laat opladen nadat de batterij vol is, wordt er doorgaans een kost per minuut aangerekend. De betaling verloopt meestal met een laadpas of een app.
De operators van Belgische laadpalen in 2022
Sparki
In 2023 is een nieuwe Belgische speler van start gegaan: Sparki. De laadstations worden momenteel geïnstalleerd. De eerste sites komen in de omgeving van Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt, Roeselare, Doornik en Zaventem. De terminals hebben een capaciteit van 300 kW. Tegen 2025 zullen over heel het land 1.200 oplaadpunten beschikbaar zijn, doorgaans in tankstations van Esso, Maes en Shell.
Tesla Supercharger
De Amerikaanse constructeur Tesla heeft zijn eigen netwerk van snellaadstations ontwikkeld, met de naam Superchargers. Deze snelladpalen hebben een vermogen van 150 kW tot 250 kW en zijn strategisch geplaatst over heel het land, behalve op de as Namen-Luik. Elk station telt meerdere laadpalen, soms zelfs een twintigtal, en ligt vaak vlakbij een hotel. Sinds half mei 2022 zijn 8 Tesla-stations open voor alle elektrische auto's met een Combo-stekker. Let op: de positie van de kabel maakt het soms moeilijk voor niet-Tesla auto's om aan te sluiten. De betaling gebeurt via de Tesla-app.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
5 sterren |
Snelheid en betrouwbaarheid |
Aansluiting van een niet-Tesla |
Ionity
Dit Europese netwerk op initiatief van een consortium van constructeurs (vooral Duitse en Koreaanse merken) is het meest bekend, samen met de Tesla-infrastructuur waarmee het wil concurreren. De stations liggen aan de snelwegen. De uitrusting is eerder betrouwbaar met Combo CCS-snelladers van 150 kW tot 350 kW, al zijn er soms ook Chademo-laadpalen van 50 kW.
Momenteel (2021) zijn er 8 Ionity-laadstations in België: Le Roeulx en Froyennes (Doornik) in Henegouwen, Veurne in West-Vlaanderen, Wetteren in Oost-Vlaanderen, Vilvoorde in Vlaams-Brabant, Bierset en Soumagne (Tignée) in de provincie Luik en Tellin in de provincie Luxemburg.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
4 sterren |
Snelheid |
Prijs |
Fastned
De Nederlandse operator Fastned heeft een goede reputatie en is begonnen aan zijn uitrol in België. Een twintigtal locaties zijn al operationeel (februari 2023). Fastnet biedt CCS-terminals tot 300 kW en Chademo-laadpalen tot 50 kW. Fastned heeft ook laadpalen van minstens 50 kW op diverse sites in Vlaanderen. Bij Fastned kan je met een bankkaart betalen.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
4 sterren |
Snelheid en prijs |
Onbemande parkeerplaatsen |
TotalEnergies
Het olie- en gasbedrijf Total is begonnen met de installatie van een netwerk aan snelladers langs onze snelwegen, met CCS-laders van 170 of 175 kW en Chademo-laders van 70 tot 100 kW.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
3 sterren |
Geografische dekking |
Prijs (vanaf april 2022) |
Allego
Deze operator is alomtegenwoordig met honderden laadpalen op parkings van Total-tankstations, zowel op de snelweg als in de stad, maar ook op parkings van winkelcentra of supermarkten. De CCS- en Chademo-laders van Allego hebben over het algemeen een vermogen van 50 kW, maar sommige CCS-laders gaan tot 175 kW (zoals in Ternat) en zelfs tot 350 kW (in Antwerpen en Gent) en 400 kW (Roeselare). Er zijn ook laadpalen van Allego op de E411 richting Luxemburg, maar die gaan maar tot 50 kW.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
3 sterren |
Geografische dekking |
Betrouwbaarheid van de laadpalen |
Lidl
Een op de drie Lidl-parkings in België, zo'n 100 sites, heeft laadpalen met Chademo- en CCS-stekkers. Ze zijn gratis en leveren een vermogen van 50 kW (25 kW). Door hun bekendheid en populariteit is het soms lang wachten op een beschikbare plek. Sommige winkels vereisen nu dat je er ook effectief winkelt (afgesloten parking). Bovendien zijn deze laadpalen buiten de winkeluren gedeactiveerd. Lidl is van plan om binnenkort geld te vragen voor het laden.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
3 sterren |
Gratis (voor het moment) |
Sluitingstijden |
Luminus
De energieleverancier heeft Chademo- en CCS- 'Charging Stations' ingevoerd van 50 kW op de parkings van Q8-tankstations en van Decathlon-winkels over zowat het hele grondgebied van ons land, ook in Wallonië.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
2 sterren |
Geografische dekking |
Snelheid |
DATS 24
- De brandstofverdeler van Colruyt ontwikkelt zijn eigen laadnetwerk, waarbij de laders vaak te vinden zijn bij de winkels van Colruyt, Dreamland, Okay en BioPlanet. Er zijn al honderden laadstations van DATS 24 actief, vooral in het noorden van het land. De stekkers zijn vaak beperkt tot 22 kW en je moet meestal je eigen kabel aansluiten. Bovendien zijn sommige parkings gesloten 's nachts en op zondag.
Kwaliteit netwerk |
Sterkte |
Zwakte |
1 ster |
Geografische dekking |
22 kW zonder vaste kabel |
Andere oplossingen
AVA, Ikea, McDonald's, ... Sommige bedrijven installeren (betalende) laadpalen van 50 kW op hun parkings, soms met de steun van een operator.
- Andere operators: soms kan je laadpalen van 50 kW en snelladers van 150 kW tot 350 kW vinden van kleinere operatoren (energieleveranciers, brandstofverdelers, start-ups en gespecialiseerde bedrijven zoals ThePluginCompany, winkels). Maar je moet opletten voor de compatibiliteit met de verschillende laadpassen.
- Dealers: de showrooms van merken met elektrische wagens hebben over het algemeen een of twee laadpalen, vaak van 50 kW. Maar het is niet altijd gemakkelijk om ze te bereiken (privéterrein).
- Openbare diensten: ook gemeentes en regio's investeren soms in laadpalen langs de straat. Jammer genoeg zijn ze vaak te traag voor een pauze van minder dan een uur (11 kW of 22 kW).
- Publieke parkeergarages: laadpunten voor elektrische wagens zijn steeds vaker te vinden in publieke (betalende) parkeergarages, maar ze zijn zelden snel (meestal tot 22 kW) en niet steeds beschikbaar (plaats al ingenomen).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!