Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Hybrides: voordelen en nadelen

Geschreven door David Leclercq op 01-08-2022

Hybrides: voordelen en nadelen #1
Hybrides: voordelen en nadelen #1
Hybrides: voordelen en nadelen #2
Hybrides: voordelen en nadelen #2
Hybrides: voordelen en nadelen #3
Hybrides: voordelen en nadelen #3
Hybrides: voordelen en nadelen #4
Hybrides: voordelen en nadelen #4
Hybrides: voordelen en nadelen #5
Hybrides: voordelen en nadelen #5

Met een hybride rijden is goed voor Moeder Aarde, maar het vergt soms ook een aantal toegevingen. Tijd dus om de plus- en minpunten eens op een rijtje te zetten.

PLUS

  • Lager verbruik. Door hybridisering daalt het verbruik en dus ook de uitstoot van vervuilende stoffen aan de uitlaat. De verbruiksdaling kan gaan van 10 procent voor microhybridisering tot 50 procent voor gewone hybrides en zelfs 100 procent voor plug-inhybrides – op korte trajecten weliswaar.
  • Competitieve prijs. De prijzen van gewone hybrides zijn tegenwoordig zeer aanvaardbaar ten opzichte van diesels, waardoor ze economisch interessant worden. Vooral omdat ook hun verbruik vergelijkbaar is met dat van een dieselauto.
  • Beperkte onderhoudskosten: Naar schatting is het onderhoud van een hybride 20 tot 40 procent minder duur dan dat van een auto met enkel een verbrandingsmotor. Er is ook minder bandenslijtage dankzij de ‘coolere’ rijstijl, minder remslijtage door de energierecuperatie (via de motorrem) en op de modellen zonder versnellingsbak is er geen risico op een kapotte of versleten koppeling.
  • ‘Coolere’ rijstijl. Hybride rijden is rijden met een automaat (of vergelijkbaar), wat leidt tot een rustige rijstijl met een minimum aan handelingen. Puur ‘zen’.
  • Betere aftrekbaarheid. In afwachting van 2020 is de aftrekbaarheid van plug-inhybridevoertuigen interessant voor rechtspersonen en bedrijven. Alleen volledig elektrische auto’s doen beter.
  • Lagere VAA-bijdrage. De betere CO2-balans van een hybride heeft een gunstige invloed op de VAA-bijdrage (Voordeel Alle Aard) die eigenaars van een bedrijfswagen betalen voor het privégebruik van hun auto.
  • Kiezen voor een hybride vergt geen enkele toegeving op het vlak van het gebruiksgemak. Alle koetswerkvormen zijn verkrijgbaar met een hybride aandrijving: berlines, breaks, SUV’s en zelfs eenvolumers.
  • Betere prestaties. Het voordeel van hybrides is dat ze meer vermogen leveren dan de versies met alleen maar een verbrandingsmotor. Ook de motorrespons is beter dankzij het koppel van de elektromotor, dat onmiddellijk beschikbaar is.
  • Onbeperkte toegang. Aangezien ze beschouwd worden als weinig vervuilend (of zelfs helemaal niet vervuilend als ze in zuiver elektrische modus rijden), hebben hybrides toegang tot alle stadscentra in Europa

Plusminus

  • Kleinere koffer. De installatie van batterijen onder de koffervloer kan het nuttige laadvolume aantasten. De nieuwe platformen, die voortaan van meet af aan ontworpen zijn voor hybridisering, vertonen dit nadeel niet.
  • Levensduur lithium-ionbatterijen. In tegenstelling tot (vervuilende) loodzuuraccu’s en nikkel-metaalhydridebatterijen hebben lithiumbatterijen de neiging om tijdens het gebruik te verslijten. Zo verliezen sommige gebruikers soms batterijcapaciteit en dus vermogen.
  • De last van het laden. Met een plug-inhybride is het de bedoeling om de batterij weer op te laden alvorens opnieuw de weg op te gaan. Voor sommige gebruikers kan dat al snel een beperking worden.
  • De restwaarde van een (plug-in)hybride voertuig is nog onzeker. Evenals het gemak om een dergelijk voertuig door te verkopen. Maar dat zal niet lang meer duren, want de vraag begint nu echt wel te stijgen. De tweedehandsmarkt zal dan ook snel volgen…

Minus

  • Twijfelachtige ecologie plug-inhybrides. Een herlaadbare hybride maakt gebruik van zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. De globale balans van productie-gebruik-recyclage is dan ook ronduit twijfelachtig ten opzichte van een auto met louter een verbrandingsmotor of een zuiver elektrische auto.
  • Zeer hoge prijzen. De prijzen van plug-inhybrides zijn nog altijd zeer hoog, in tegenstelling tot die van niet-herlaadbare hybrides, die almaar democratischer worden.
  • Herlaadbare hybrides zullen het op de tweedehandsmarkt waarschijnlijk moeilijker krijgen vanwege de slijtage van hun batterij.
  • Beperkt sleepvermogen. De meeste hybride voertuigen mogen geen aanhangwagen trekken vanwege bepaalde beperkingen van hun elektromotor.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests