Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-05-2021

Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #1
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #1
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #2
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #2
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #3
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #3
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #4
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #4
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #5
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #5
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #6
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #6
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #7
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #7
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #8
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #8
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #9
Update - Laadpassen en -badges voor elektrische auto’s #9

Om een laadbeurt voor een elektrische auto te betalen aan een openbaar laadpunt heb je doorgaans een specifieke app, een pas, een badge, een sleutel of een sleutelhanger nodig. Een overzicht van alle passen, sleutels en RFID-badges…

Je Maestro-bankkaart zal je niet ver brengen als je je elektrische wagen wil opladen. Daar heb je passen of badges van gespecialiseerde providers voor nodig. Bovendien zijn sommige spelers niet transparant over hun tarieven, die bovendien sterk kunnen schommelen afhankelijk van welke kaart je voor de RFiD-lezer haalt. Onthoud één belangrijke regel: kies de leverancier van je pas in de eerste plaats in functie van het netwerk dat je het vaakst denkt te gebruiken. Zeker wanneer je niet thuis kan opladen.

Daarnaast is het verstandig om minstens 2 passen of badges in huis te halen. In het België van 2021 ligt de gemiddelde prijs per kWh aan een ‘trage’ openbare laadpaal op 0,40 euro, terwijl dat stijgt tot 0,65 euro voor laden aan 50 kW en zelfs 0,90 euro aan laadpunten van 150 tot 350 kW. Ter vergelijking: als je geen rekening houdt met eventuele zonnepanelen betaal je thuis in functie van je leverancier, het uur en het contract 0,30 tot 0,50 euro/kWh, met inbegrip van alle taksen en transport- en distributieheffingen van netwerkbeheerders.

Een klein overzicht van het aanbod aan kaarten of badges om te betalen aan laadpunten.

>>> Apps om met je smartphone te betalen.

Passen en badges

Overzichtstabel

Naam operator

Instapkost

Abonnement

Eigen netwerk met voorkeurstarief

Kostprijs laadbeurt

Blue Corner

Neen

Optie

Ja

:-)

CenEnergy

Neen

Neen

Ja

:-|

Chargemap

Ja

Neen

Neen

:-(

Dats 24

Neen

Ja

Ja

:-)

EDI

Neen

Neen

Neen

:-)

Eneco

Neen

Ja

Ja

:-|

EVBox

Neen

Ja

Neen

:-(

EV Point

Ja

Neen

Ja

:-|

Gabriëls

Ja

Ja

Ja

:-|

Luminus

Neen

Neen

Ja

:-)

Maes

Neen

Ja

Ja

:-)

PCard+ (Interparking)

Neen

Neen

Ja

:-|

Plugsurfing

Neen

Ja

Neen

:-|

Q8 Electric

Neen

Neen

Ja

:-|

         

Shell Recharge

Neen

Neen

Ja

:-|

Stroohm Ja

Neen

Neen

:-)

TotalEnergies Neen

Ja

Ja

:-|

>>> De belangrijkste snellaadnetwerken in België

Goed om weten: Gireve is een netwerk dat zich bezighoudt met de ‘roaming’ van uitbaters van elektrische laadpunten. Wie kiest voor een laadkaartaanbieder die lid is van dit netwerk geeft zichzelf toegang tot tienduizenden laadpunten langs Europese wegen.

Blue Corner

De kaart of badge van Blue Corner kan worden gecombineerd met een abonnement in functie van hoe vaak je de laadpunten van hun netwerk gebruikt, die doorgaans te vinden zijn bij privépartners en in de parkings van Q-Park. Dankzij een roamingfunctie kan je ook betalen bij de tienduizenden laadpunten van andere providers in Europa. De tarieven variëren afhankelijk van de provider en de snelheid, vermeerderd met een opstartkost van 0,40 euro per oplaadbeurt, maar niet aan de laadpunten van Blue Corner zelf. Dit zijn de tarieven van Blue corner in zijn eigen oplaadnetwerk (2023):

Abonnement
Naam – Tarief €/jaar

Tarief AC €/kWh
(wisselstroom)

Tarief DC €/kWh
(gelijkstroom)

Verbindingskost na volle batterij €/min.

Neen

0,62

0,74

0,03 AC / 0,25 DC

Fan – 59

0,57

0,65

0,03 AC / 0,25 DC

Addict – 129

0,56

0,62

0,03 AC / 0,25 DC

CenEnergy

De laadkaart van CenEnergy, dat ook laadpunten plaatst bij bedrijven, geeft toegang tot zijn eigen netwerk, dat bestaat uit 3.200 stekkers in Vlaanderen. Je kan er ook mee betalen aan 50.000 laadpunten in Europa.

Chargemap

Deze Franse provider is een van de meest populaire bij gebruikers van elektrische voertuigen. Zijn laadpas geeft toegang tot de meeste laadpalen van Europa, al garandeert het geen totale compatibiliteit. Chargemap is daarnaast ook een website en een app met betrouwbare informatie over de locatie van laadpunten en hun status. De Chargemap Pass laat je bovendien opladen bij alle grote laadnetwerken van Europa. De kaart kost 19,90 euro (2023) wanneer je ze bestelt en daarna 0 euro per jaar. Chargemap rekent bovenop het tarief van de provider nog een commissie aan. Daardoor gaan de prijzen van minstens 0,14 euro/minuut tot 1,21 euro/kWh of 1,21 euro/min. Om te weten te komen wat de toegepaste prijs is aan een laadpunt en welke soort berekening er wordt gebruikt (per kWh of per minuut) moet je in de app of de website gaan kijken.

Dats24

De gekende brandstofleverancier van de Colruyt-groep Dats24 biedt ook laadpalen aan van 22 kW op de parkings van veel van zijn winkels (Bio Planet, Colruyt, Dreamland, Okay). Om te kunnen betalen aan een van de 130 laadpunten heb je doorgaans een Dats24-kaart nodig. Je kan daarmee ook opladen bij andere netwerken in België (90 procent dekking of zo’n 5.000 laadpalen) en de rest van Europa. De tarieven voor opladen met de Dats24-kaart: abonnement van 1 euro/maand, 0,55 euro/kWh of 0,70 euro/kWh aan Dats24-laadpunten en variabele prijzen bij de andere operatoren.

EDI

D’Ieteren biedt via zijn dochtermerk EDI wallboxen aan voor thuis. Daarnaast heeft het ook een laadpas/-badge die toegang geeft tot 170.000 laadpunten in heel Europa, die via de app kunnen worden gevonden. De pas is gratis en werkt met een bankdomiciliëring voor de maandelijkse betalingen. Klanten van private en professionele wallboxen die EDI gebruiken voor hun facturatie moeten de optie ‘roaming’ activeren om ze aan openbare laadpunten te kunnen benutten. De prijs per minuut of per kWh hangt af van het gekozen netwerk en van het laadvermogen (maximum 1,00 euro/kWh). EDI neemt een commissie van 0,01 tot 0,02 euro/kWh.

Eneco eMobility

De pas en badge van Eneco zijn compatibel met meer dan 250.000 oplaadpunten in Europa (lijst met providers) en in het grootste deel van de Belgische netwerken. Opgelet: Eneco rekent een abonnementskost van 3 euro per maand aan (2023). In ruil daarvoor geeft de provider een lagere prijs aan de laadpunten van zijn eigen netwerk (0,32 euro/kWh). Voor de andere laadpunten hangt dat af van de partner.

EVBox

De kaart of sleutelhanger van EVBox laten je betalen aan 250.000 laadpunten over de hele wereld. Je moet een abonnement van 2,42 euro/maand afsluiten. De laadkosten hangen af van de operator en van de akkoorden met EVBox, dat doorgaans een commissie van 10 procent neemt. De tarieven per laadpunt zijn te vinden in de app van EVBox.

EV-Point

De EV-Pass-kaart wordt geactiveerd na een instapkost van 10 euro, waarna je geen abonnementskosten meer betaalt. Met deze pas krijg je toegang tot de netwerken van EV-Point, Allego, Blue Corner en The New Motion, met voor die drie laatste een supplement van 0,04 euro/kWh bovenop het tarief van de operator.

Gabriëls

Brandstofverdeler Gabriëls biedt een laadkaart aan voor de laadpunten van zijn netwerk en voor 30.000 punten in Europa. De kaart is gratis en kan gekoppeld worden aan een tankkaart. Het laadtarief hangt af van het type laadpaal en de operator.

Luminus

De Powerpass-oplaadkaart van Luminus geeft toegang tot 1.300 oplaadpunten in België en tot diverse netwerken in Europa (200.000). Ze wordt ook aanvaard door de laadpalen bij bepaalde Q8-tankstations en op de parkings van Decathlon-winkels. De pas is gratis, maar bij elke laadbeurt wordt een supplement van 0,01 euro/kWh gerekend. Dat geldt niet bij Luminus-laadpunten, waar de volgende prijs wordt gehanteerd: 0,20 euro/minuut plus 0,36 euro/kWh aan snellaadpalen en 0,31 euro/kWh bij ‘normaal’ opladen.

Maes

Brandstofverdeler Maes is alomtegenwoordig in Vlaanderen en biedt onder meer de synthetische ‘blauwe’ diesel HVO aan. Het heeft ook een eigen oplaadkaart “Hybrid” voor elektrische voertuigen, die toegang geeft tot 200.000 oplaadpunten in Europa. Het gaat om een optie op de brandstofkaart waarvoor je 1 euro/maand betaalt (lanceringsaanbod). Deze dienst wordt aangeboden in samenwerking met Blue Corner. De maandprijs voor de kaart zou wel nog evolueren.

Pcard+ Interparking

Deze kaart dient om je parkeertijd te betalen in Interparking-garages in Europa. Ze geeft echter ook een voorkeurstarief bij de bijna 300 laadpunten die Interparking in zijn Belgische parkings heeft geplaatst: 0,35 euro/kWh plus 5 euro na 24 uur aansluiting. In de parking ’t Zand in Brugge wordt aan de 22 kW-laders een prijs van 0,40 euro/kWh gerekend, gevolgd door een tarief van 0,01 euro/minuut wanneer het laden afgelopen is.

Plugsurfing

De sleutel en de kaart van Plugsurfing geven toegang tot 200.000 laadpunten in Europa en, ongebruikelijk, op de DATS24-laadpalen. In Duitsland wordt een forfaitaire prijs gerekend van 0,49 euro/kWh aan een AC-lader, 0,69 euro/kWh aan een DC-lader en 1,09 euro/kWh bij laders van Ionity. Plugsurfing biedt ook een abonnement aan van 7,99 euro/maand in ruil voor een forfaitaire prijs van 0,32 euro/kWh aan AC-laders en 0,53 euro/kWh aan DC-laders (in België). In Nederland ligt het forfait op 0,32 euro/kWh aan AC-laders en 0,51 euro/kWh aan DC-laders. Zonder abonnement variëren de prijzen in functie van de operator.

Q8 Electric

Q8 heeft ook zijn eigen laadpaalnetwerk en laadkaart. Daarmee kan je bij tienduizenden laadpalen betalen. Je betaalt geen abonnementskosten, maar wel een supplement van 0,35 euro per sessie bovenop het tarief van de exploitant van de paal, met een maximum van 7 euro per maand. Dat supplement betaal je niet aan de palen van Q8 Electric. Er is verder een oplossing voor zelfstandigen en ondernemingen. Met een app kan je het opladen volgen en compatibele laadpalen opsporen. Q8-tankstations hebben Ionity-snellaadpalen.

Shell Recharge

Shell biedt een pas en sleutelhanger aan die toegang geven tot meer dan 275.000 palen in Europa, waarvan 10.500 in België en 1.300 in het Groothertogdom Luxemburg. Bij alle punten die compatibel zijn met de kaart of de sleutelhanger is de prijs die van de operator van het laadpunt. Aan laadpunten buiten het netwerk van Shell wordt een forfaitair supplement gerekend van 0,35 euro per laadbeurt, en dat maximum 20 keer per maand (dus geplafonneerd op 7 euro). Verder betaal je de prijs van de laadpaaluitbater. De tarieven moet je nakijken via de Shell Recharge-app. Aan Shell-stations zijn ook Ionity-laadpalen te vinden.

Stroohm

Deze operator biedt oplaadoplossingen voor elektrische auto’s thuis en op kantoor. Stroohm heeft ook een eigen laadkaart die toegang geeft tot meer dan 200.000 laadpunten in Europa. Je betaalt geen abonnement, enkel een activatie van 5 euro en nog eens 5 euro om de badge te ontvangen. Vervolgens betaal je 0,10 euro per laadbeurt, ongeacht het aantal kWh.

TotalEnergies

De laadkaart van TotalEnergies kan gekoppeld worden aan een tankkaart. Je kan ermee opladen bij 100.000 laadpalen in Europa, waarvan 4000 in België.

Bankkaart

Op politiek niveau wordt overlegd om operatoren te verplichten om bankkaarten te aanvaarden. Als je vandaag aan een laadpunt komt waar je niet met je laadkaart kan betalen, dan is de enige optie om de app te downloaden die op de paal wordt vermeld en je kredietkaart in te voeren als betaalmiddel. Doorgaans wordt een bedrag van 25 of 50 euro op je kaart geblokkeerd als validatie. Dat betekent dat als het opladen alsnog mislukt, dit bedrag een paar dagen lang niet toegankelijk zal zijn op je kredietkaart. Probeer niet nog een paar keer de laadbeurt opnieuw op te starten als het systeem niet lijkt te functioneren, want bij elke poging zal het geblokkeerde bedrag nog een paar uur of dagen langer worden vastgehouden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests