Meerprijs bij levering: is dat legaal?
Kan bij de levering van de auto, soms na maanden wachten, een prijsverhoging worden doorgevoerd? Het hangt ervan af of de klant een consument of een professional is.
Er bestaan wetten ter bescherming van de consument. Zo kan zodra een bestelbon is ondertekend, de prijs niet meer variëren. Zelfs als de levering maanden na de bestelling plaatsvindt en de productie- en transportkosten sterk zijn gestegen. De invoerder en de dealer kunnen deze verhoging van hun kosten niet doorrekenen in het eindbedrag. Tenzij een prijsaanpassingsclausule in het contract dit duidelijk en nauwkeurig bepaalt. Wanneer bij de levering een meerprijs wordt gevraagd, heeft de klant altijd het recht om kosteloos van de aankoop af te zien. Maar let op: deze regels gelden alleen voor consumenten, dat wil zeggen particulieren of natuurlijke personen (B2C).
Niet voor zelfstandigen
Dit wettelijk kader geldt niet voor rechtspersonen, vennootschappen, vrije beroepen en zelfstandigen. Een aankoop voor professionele doeleinden met een ‘B2B’-contract tussen bedrijven valt er dus niet onder. De clausules kunnen met andere woorden voorzien in een verhoging van de prijs bij levering van het voertuig of een aanpassing van de maandelijkse leasetermijnen. En schadevergoeding in geval van weigering van het voertuig. Hetzelfde geldt voor de wettelijke garantie van twee jaar, die alleen voor particulieren geldt. Bij aankoop van een auto voor professioneel gebruik is het dus belangrijk om vóór de ondertekening te vragen naar de details van de offerte, de bestelbon, de facturering, de levering, de schadeloosstellingen en de garanties.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!