Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch advies

Alle ombudsmannen, agentschappen en bemiddelaars in geval van problemen

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-03-2023

Alle ombudsmannen, agentschappen en bemiddelaars in geval van problemen #1

Als u een geschil heeft met uw garage, dealer, verzekeraar, bank of kredietinstelling, zijn er oplossingen. Hier is een lijst van organisaties die u kunnen helpen uw rechten te doen gelden.

Een defect aan een nieuwe of tweedehandswagen, een probleem met de garantie, een gemiste leveringsdatum, een financieel geschil met een kredietinstelling, een probleem met de verzekeringsdekking... Al deze problemen kunnen het leven van de automobilist moeilijk maken. Er zijn organisaties die consumenten gratis kunnen adviseren en begeleiden. In de eerste plaats is de FOD Economie een platform voor het melden van alle misleidende, oneerlijke of agressieve handelspraktijken.

Gratis

Voor individuele geschillen met een Belgisch bedrijf moet je je wenden tot de sectorale contactpunten. Alvorens zich tot deze instanties te wenden, is het absoluut noodzakelijk eerst te proberen een oplossing te vinden met de verkoper, de garagehouder, de bankier, de verzekeraar of de leverancier. Het is ook nuttig een beroep te doen op de rechtsbijstand van je verzekeringsmaatschappij indien dit in je autoverzekering is opgenomen. Contact opnemen is gratis. De dienst zal dan beslissen of hij het beheer van de zaak overneemt dan wel de klager adviseert.

  • Voor problemen in verband met de aan- of verkoop van nieuwe of tweedehands auto's moet je je wenden tot de Commissie Automoto. Jules Bordetlaan 164 - 1140 Brussel - +32 2 778 62 47 - [email protected]
  • Voor verzekeringsproblemen, wend je tot de Ombudsman van de Verzekeringen. Meeûs Plein 35 - 1000 Brussel - +32 2 547 58 71 - [email protected]
  • Voor problemen met een financiële instelling (bank, kredietbemiddelaar) is de bevoegde instantie de ombudsman voor financiële diensten. Koning Albert II-laan 8 bus 2 - 1000 Brussel - +32 2 545 77 70 - [email protected]
  • Om bemiddeling te verkrijgen in een conflict met een handelaar is het mogelijk een verzoek in te dienen bij Belmed.
  • Voor elke andere sector of handelaar heeft de FOD Economie een lijst opgesteld van erkende bemiddelaars.
  • De lijst van alle ombudsmannen, met inbegrip van die voor belastingen en betrekkingen met de overheid.

Als het betrokken bedrijf buiten België is gevestigd, maar binnen de Europese Unie, Noorwegen of IJsland, moet u contact opnemen met het Europees Consumentencentrum in België. En voor een aankoop via internet van een site die in het buitenland is gehost, moet u zich wenden tot het geschillenplatform van de Europese Commissie.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests