Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch advies

Wat te doen bij problemen met een wagen?

Geschreven door David Leclercq op 15-01-2022

Wat te doen bij problemen met een wagen? #1

Als u een verkoopovereenkomst hebt getekend met een particulier, kunt u zich niet terugtrekken, tenzij de verkoper heeft nagelaten u de wettelijk verplichte documenten te overhandigen.

Particuliere verkoper

U hebt getekend, maar hebt u bedacht. Wat nu?

Als u een verkoopovereenkomst hebt getekend met een particulier, kunt u zich niet terugtrekken, tenzij de verkoper heeft nagelaten u de wettelijk verplichte documenten te overhandigen.

Bijvoorbeeld: als de verkoper u geen geldige Car-Pass overhandigt, dan hebt u het recht om het verkoopcontract te verbreken. Als u twijfels hebt bij de echtheid van de Car-Pass, dan kunt u het document natrekken op de website van Car-Pass met behulp van het identificatienummer op het document.

Hoe kunt u een verborgen gebrek aantonen?

Als u een tweedehandsauto koopt van een particulier, dan hoeft deze geen garantie te bieden. Als er een geschil ontstaat en de verkoper weigert om u tegemoet te komen, dan kunt u enkel maar proberen om te bewijzen dat de auto een verborgen gebrek vertoonde.

Daarvoor moet u een beroep doen op een advocaat en een auto-expert. Deze procedure kost tijd en vaak heel wat geld. U kunt in dergelijke gevallen aanspraak maken op uw rechtsbijstandsverzekering.

Nuttige links:

Handelaar

U hebt getekend, maar hebt u bedacht. Wat nu?

  • Als u de bestelbon hebt getekend buiten de vestiging van de verkoper (op het salon, een beurs, enzovoort), dan hebt u volgens de Belgische wet 14 kalenderdagen de tijd om van uw aankoop af te zien.
  • Hebt u de auto in de showroom gekocht, dan is de bestelling bindend en kunt u ze enkel tegen betaling van een schadevergoeding ongedaan maken. Hoeveel die vergoeding bedraagt, is niet wettelijk geregeld, maar staat vermeld in de algemene voorwaarden van de verkoper.

Wat als de auto niet overeenstemt met de beschrijving op de bestelbon?

Als u bij de inontvangstname vaststelt dat de kenmerken van de auto niet overeenstemmen met degene vermeld op de bestelbon, dan kunt u de auto weigeren, of een schadevergoeding regelen met de verkoper.

Wat als uw autolening niet wordt goedgekeurd?

Als u op de bestelbon heeft laten vermelden dat de verkoop enkel doorgaat op voorwaarde dat uw autolening wordt goedgekeurd (opschortende voorwaarde), dan wordt de verkoop kosteloos ontbonden indien uw lening wordt geweigerd.

Voor vragen omtrent geschillen bij de aankoop van een tweedehandsauto en de annulering van een verkoop kunt u terecht bij het Contact Center van de FOD Economie, op het nummer 0800/120.33

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests