In de eerste helft van 2019 zijn er 4601 elektrische auto’s verkocht op de Belgische markt. Een goede score, want vergeleken met de totale verkoop (310.488 auto’s) hebben EV’s een marktaandeel van 1,5%, 3 keer meer dan voordien.
De onbekende in de vergelijking
Op deze manier kunnen de cijfers suggereren dat de elektrische auto eindelijk van de grond gaat, dat de tendens is ingezet. Maar we moeten relativeren, want 31% van dit volume (1426 stuks) komen enkel en alleen van de Tesla Model 3. Het resultaat komt dus waarschijnlijk van een sneeuwbaleffect als gevolg van de lange wachttijd van de klanten die er eentje hadden besteld enkele maanden of jaren geleden. Tesla blijft de grootste aanbieder van elektrische auto’s, want als we de Model S en X eraan toevoegen draagt het Amerikaanse merk 40% van het totaal.
Positieve uitbreiding van het aanbod
Dat gezegd zijnde, heeft de komst van andere spelers de markt ook wat opgepompt, zoals de Audi e-tron (394 stuks), de Hyundai Kona (296 stuks) of nog de Jaguar I-Pace (301 stuks), wat ook lijkt te bewijzen dat de groei van het aanbod en de hogere batterijcapaciteit (meer autonomie) de kopers kan overtuigen. Verder blijven de prestaties van andere ‘groene’ auto’s eerder zwak: de hybrides (alle soorten) vertegenwoordigen slechts 4,5% van de automarkt en de modellen op aardgas (CNG) amper 0,6%. Kortom, de groene auto heeft nog een lange weg voor de boeg en er zal waarschijnlijk een voordeliger belastingtarief voor nodig zijn. We merken ook nog op dat de ommekeer van de markt naar benzine nog grotendeels standhoudt: de benzines maken 62,7% van de verkoop uit, terwijl diesel nog maar 30,9% haalt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!