De Nürburgring is met zijn lengte van zo'n 21 km een uniek circuit, al helemaal omdat je er als toerist voor een redelijke prijs zelf op kan rijden met je eigen wagen. Maar die lengte én die laagdrempelige toegang brengen ook uitdagingen met zich mee op vlak van veiligheid. Reddingsvoertuigen moeten soms van ver komen en door het heuvelachtige circuit zie je crashes na een blinde bocht soms niet aankomen, wat zeker met onervaren piloten voor veiligheidsrisico's zorgt.
AI-camerasysteem
In een poging hier verbetering in te brengen, is de Nürburgring eerder al een pilootproject aangegaan met Fujitsu om een camerasysteem met AI te testen op het Döttinger Höhe-segment van de Nordschleife. Het camerasysteem biedt niet enkel een volledige dekking van de piste, maar kan ook automatisch crashes of brokstukken detecteren en auto's op de baan waarschuwen via LED-panelen die de gele, rood-gele of rode vlag laten zien.
11 miljoen euro
Het pilootproject is blijkbaar bevallen, want het circuit kondigt aan het systeem over de hele lengte van de Nordschleife te implementeren. Dat zal wel nog even duren, want pas voor het seizoen van 2025 zal de infrastructuur online zijn. Het is natuurlijk een erg lange baan om stormvaste camerapalen, ledpanelen en kabels langs te plaatsen, en bovendien wordt er heel vaak op de 'Ring gereden, waardoor er niet altijd kan worden gewerkt langs de baan. In totaal gaat er een prijskaartje van 11 miljoen euro mee gepaard.
Ook zal het AI-systeem stapsgewijs worden ingezet. In eerste instantie zal de automatische detectie de problemen enkel aan het controlecentrum doorgeven, dat dan kan beslissen om de marshals en het voorgaande deel van het circuit te waarschuwen via de ledpanelen. Dit zal sowieso al een pak sneller gaan dan vroeger dankzij de volledige dekking van de camera's. Pas later zal het computersysteem zelfstandig de gele vlag mogen hijsen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!