De elektrische Porsche Taycan wordt de nieuwe Safety Car van het Formule E-wereldkampioenschap, dat op 28 januari 2022 van start gaat met de E-Prix van Riyad (Saoudi-Arabië). Een slimme marketingtool die de link legt tussen de elektrische eenzitter en de productiemodellen van Porsche. Hoewel deze Taycan netjes voor de dag komt, met die geslaagde striping en die obligate lichtbalk op het dak, kennen we spannendere Safety Cars.
Want Safety Cars zijn zoals verpleegsters. Hoewel we ze koesteren omdat ze levens redden, mogen ze onze hormonen gerust in de war brengen. Hier is onze top 5.
1. Lamborghini Countach - Formule 1
De Safety Car der Safety Cars is de Lamborghini Countach die begin de jaren 80 gebruikt werd voor de Grote Prijs van Monaco - in 1983 met niemand minder dan onze Jacky Ickx achter het stuur. Zoek niet naar een directe met de Formule 1, want de stierenfokkerij uit Sant'Agata Bolognese was niet actief in de koninginneklasse van de autosport.
Toch niet voor 1989, het seizoen waarin het Larrousse-team met V12-motoren van Lamborghini aan de start stond. Een periode die de Italiaanse sportwagenbouwer liever vergeet: in dat eerste seizoen vielen ze 17 keer uit door technische problemen en raakten ze 9 keer niet eens gekwalificeerd.
2. Alfa Romeo 4C - WTCC & World SBK
In 2013 fungeerde de Alfa Romeo 4C reeds als Safety Car voor het Wereldkampioenschap Superbike (SBK), in 2014 vervulde de Italiaanse pocketsportwagen die rol ook voor het Wereldkampioenschap voor Tourwagens (WTCC).
3. Mercedes SLS AMG - Formule 1
Mercedes mag zich al sinds 1996 de officiële Safety Car van de Formule 1 noemen, al moeten ze die taak sinds 2021 wel delen met Aston Martin. Er passeerden verschillende machines de revue, van de CLK 55 tot de AMG GT-R. Maar de coolste is de Mercedes SLS AMG die gebruikt werd vanaf 2010.
4. BMW M4 Coupé - MotoGP
BMW is al een hele tijd actief in het MotoGP-wereldkampioenschap. Niet om het om te nemen tegen de racemotoren van Aprilia, Ducati, Honda, Suzuki of Yamaha, maar om ze te helpen. Want de Duitse constructeur levert de Safety Cars, steevast M-modellen met een hardcore twist. Zoals de zwarte BMW M4 uit 2015, die over een waterinjectie beschikte.
5. Audi R8 V10 - WEC
Een heel veld met razendsnelle sportprototypes, maar geen enkele klonk zo goed als de Safety Car die het Wereldkampioenschap Endurance in 2015 gebruikte: de door een atmosferische V10-krachtbron aangedreven Audi R8. Zo kon Audi nog eens op kop rijden, want Porsche kwam steeds sterker opzetten. In Le Mans nam de 919 Hybrid de fakkel over van de R18 en won de legendarische etmaalrace drie keer op rij. De Audi R8 was natuurlijk ook te zien in andere autosportdisciplines, als vaste Safety Car op het Circuit van Spa-Francorchamps.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!