Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / BMW 4 Reeks Coupé: de bloedlijn

De nieuwe BMW 4-Reeks Coupé pakt uit met een sterk design, gekenmerkt door zijn tegen het asfalt schrapende nieren. Een gedurfde nieuwe vormtaal die enigszins breekt met het verleden... maar tegelijk ook aansluit bij de stijlcodes die BMW al bijna negentig jaar toepast. Een woordje uitleg.

BMW Coupé

We schrijven september 2019, op het autosalon van Frankfurt. Adrian Van Hooydonk, designhoofd van de BMW Group, onthult zijn nieuwste creatie en omschrijft die als volgt: “De BMW Concept 4 belichaamt de esthetische essentie van het merk BMW. Hij combineert perfecte proporties met een helder en precies design.”

Een jaar later is de BMW 4-Reeks Coupé in productie genomen, met hetzelfde imposante radiatorrooster als de conceptcar, waarover het afgelopen jaar zo veel inkt is gevloeid.... Een assertief gezicht, dat werkelijk de evolutie van het model symboliseert, maar tegelijkertijd naadloos aansluit bij de referentiemodellen van de Beierse constructeur, zoals de iconische vooroorlogse BMW 328 of de BMW 3.0 CS van de jaren zeventig.

BMW 328: de legende

Midden jaren dertig presenteerde BMW een van de modernste op grote schaal geproduceerde roadsters van zijn tijd. De BMW 328 pakte uit met een koetswerk dat op een lichtgewicht chassis was gelast, met speciale aandacht voor stroomlijn en prestaties. Voorin lag een zescilindermotor met drie carburateurs, een cilinderinhoud van 1.900 kubieke centimeter en een maximumvermogen van maar liefst 80 pk.

De krachtbron ademde door twee lange, verticale luchtinlaten... die zeker nog niet geassocieerd konden worden met ‘nieren’. Als meervoudig winnaar van de meest prestigieuze autosportevenementen heeft de BMW 328 Roadster aanzienlijk bijgedragen tot de sportieve reputatie van BMW. Zijn sterke stilistische persoonlijkheid had hij met name te danken aan zijn imposante grille en ronde koplampen. In 2011 presenteerde BMW de Concept BMW 328 Hommage, een moderne herinterpretatie van deze legendarische roadster, die toen zijn 75e verjaardag vierde.

BMW Coupé

BMW 3.0 CS: moderne identiteit

Bij het begin van de jaren zeventig zette BMW zich definitief op de kaart in het segment van de coupés. Eerst met de BMW 2000 CS (met vier cilinders), vanaf 1968 met de BMW 2800 en BMW 3.0 CS, allebei uitgerust met een zes-in-lijn. Ook hier zien we een imposante grille, met in het midden twee verchroomde nieren die flirten met de (metalen) bumper – een element dat de toenmalige stilisten voor de gelegenheid zelfs moesten aanpassen.

Van een afstand is de strakke blik van het model meteen herkenbaar, dit is dan ook een model waarmee BMW onder meer een echte merkidentiteit wist op te bouwen. Bij wijze van apotheose bracht de constructeur ook een raceversie uit van de BMW 3.0 CS, onder de naam CSL (met de L van Leichtbau of ‘lichte constructie’). Een model dat al snel een legendarische status verwierf en dat ook gehuldigd werd met de creatie van een Concept Hommage... waarvan we vandaag enkele stijlelementen terugvinden in de trekken van de nieuwe BMW 4-Reeks Coupé.

BMW Coupé

Eén 4-Reeks Coupé, twee gezichten

Net zoals de jongste BMW 7-Reeks of de grote SUV X7 heeft de nieuwe BMW 4-Reeks Coupé weer een verticale oriëntatie gegeven aan zijn grille. Het beroemde paar nieren dat de huisdesigners zo na aan het hart ligt, is nog altijd van de partij, maar het steekt wat meer naar voren dan we gewend waren, en het is met meer zelfvertrouwen geïntegreerd in de bumper.

In dat verband moeten we erop wijzen dat het model twee verschillende gezichten kan aannemen, naargelang het gaat om een sportievere dan wel chiquere variant. Op de M Sport-versies is de bumper aan de zijkanten meer opengewerkt, waardoor de aerodynamische kwaliteiten worden versterkt en de motor efficiënter gevoed kan worden met frisse lucht. De andere bumper, die minder ingesneden is, onderstreept de elegantie van het lijnenspel door te kiezen voor kleinere luchtinlaten en subtieler te harmoniëren met het koetswerk. Eén ding is zeker: bij BMW willen ze niet langer hetzelfde gezicht gebruiken voor verschillende modellen, de snoet van de BMW 4-Reeks oogt nu heel anders dan die van de BMW 3-Reeks. En eerlijk gezegd, dat is prima!

BMW Coupé

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten