Alle merken van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi samen hebben 10,76 miljoen auto’s en lichte vrachtwagens verkocht in 2018. Dat is een stijging van 1,4%. Het is ook beter dan de Volkswagen-groep, die officieel wel nog nummer 1 blijft dankzij de vrachtwagens van MAN en Scania. Alliance Ventures domineert dus enkel de markt van de lichte voertuigen.
Nissan daalt, Mitsubishi in vorm
De merken van de Nissan-groep (Nissan, Datsun, Infiniti en Venucia) zijn goed voor meer dan de helft van de verkopen met 5.653.683 voertuigen. Dat betekent echter wel een daling van -2,8%, vvooral in Europa waar Nissan waar heeft geleden onder de WLTP-norm (-12%). Het is dus van de Renault-zijde (Renault, Alpine, Dacia, Huason, Jinbei, Lada, Samsung) dat de beterschap komt, zeker met zijn low-costmerken, met een stijging van 3,2% en 3.884.295 leveringen in 2018. Maar het is vooral Mitsubishi dat schittert met een verkoopstijging van 18,3% (1.218.894 verkopen). Het merk met de drie diamanten is vooral succesvol in Azië.
Volkswagen en Toyota
Bij Volkswagen is er een stijging aangekondigd van 0,9% met 10,83 miljoen verkochte voertuigen, grote vrachtwagens inbegrepen. De groep blijft dus nummer 1 wereldwijd met een marge van 70.000 voertuigen, inclusief vrachtwagens. Als we enkel rekening houden met de auto’s en lichte vrachtwagens dalen de cijfers naar 10,6 miljoen voor de automerken (Audi, Bentley, Bugatti, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen). Dat gezegd, wat betreft de merken apart blijft VW wereldleider met 6,24 geleverde auto’s in 2018. Bij Toyota (Toyota, Daihatsu, Hino, Lexus) bereikte de verkoop 10,59 miljoen in 2018, rekening houdend met de vrachtwagens van Hino.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!