De lockdown door Covid-19 heeft de auto-industrie, net als andere sectoren, hard geraakt. Ook al zorgen de versoepelingen voor een herneming van de commerciële activiteiten, zitten de autoverkopers duidelijk in een zwaar jaar. ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, schat in dat de totale autoverkoop in Europa tegen eind 2020 met 25% zal gedaald zijn tegenover 2019. En dat is als er geen tweede golf komt in de pandemie. Het jaar was al begonnen met een potentieel tekort, aangezien er voor de pandemie al sprake was van een daling van 2%.
Annus horribilis
Nu Covid-19 is gepasseerd, zou de sector het slechtste jaar kunnen hebben sinds 2013, met de sterkste daling ooit in één jaar tijd. De auto-industrie hoopt natuurlijk terug op kracht te komen vanaf deze zomer en in 2021, vooral met aankoopstimuli. ACEA pleit ook voor politieke en economische steunprogramma's in elk land en op EU-niveau. Vooral omdat er heel wat jobs op het spel staan. Het is echter waarschijnlijk dat sommige aankooppremies afhankelijk zullen zijn van milieudoelstellingen, om auto's met een lage CO2-uitstoot te bevoordelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!