Carlos Tavares is altijd al een koele minnaar van de elektrische auto geweest. Reeds als baas van PSA uitte hij sterke twijfels over de door Europa doorgedrukte EV-transitie, waarbij hij de ecologische, economische en sociale consequenties van die politieke beslissig vreesde. Inmiddels is Tavares CEO van Stellantis, maar de Fransman blijft kritisch. Hij noemt de elektrische auto niet de snelste noch de meest efficiënte oplossing om de CO2-uitstoot terug te dringen en houdt zijn hart vast voor de sociale gevolgen van die versnelde overgang naar een elektrisch wagenpark.
"Momenteel moet een elektrische auto 70.000 km afleggen vooraleer hij de door de fabricage van batterijen gecreëerde CO2-uitstoot compenseert. Dan is een lichte auto met een hybride aandrijving een veel betere oplossing, die bovendien maar de helft kost van een elektrische wagen." - Carlos Tavares
Dat wil niet zeggen dat Stellantis niet meegaat in dat elektrische verhaal. Ook Carlos Tavares moet zich schikken naar de nieuwe realiteit en investeert 30 miljard euro in de elektrificatie van de 14 merken van de Stellantis-groep, die ontstaan is uit de fusie van PSA en FCA. Maar hij blijft erbij dat het een politieke en geen industriële beslissing betreft, omdat er snellere, efficiëntere en minder dure manieren zijn om de CO2-afdruk van de autosector te reduceren.
Sociaal risico
Carlos Tavares noemt de Europese beslissing om de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor te verbieden vanaf 2035 brutaal, omdat de traditionele autoconstructeurs dwingt tot een versnelde transformatie die handenvol geld kost en veel risico's met zich meebrengt. Om op korte termijn concurrentieel te zijn, moeten de bestaande productiesites en toeleverinsketens uit een heel ander vaatje gaan tappen. En dat zou een grote impact kunnen hebben op de Europese werkgelegenheid in de autosector. Maar het moet, want nieuwe autobouwers zoals Tesla en een heleboel Chinese merken zetten flink wat druk op de bestaande spelers.
- Lees ook: specs elektrische Peugeot e-308 bekend (2023)
Hoewel hij bij de fusie tussen PSA en FCA en de oprichting van Stellantis beloofde geen fabrieken te sluiten, staat Carlos Tavares bijgevolg voor een dilemma: "Ik hou me over het algemeen aan mijn beloften, maar we moeten ook concurrentieel blijven." De Italiaanse vestigingen van Stellantis kampen met overcapaciteit en met productiekosten die bijna het dubbele bedragen dan die in andere Europese landen. Die fabrieken proberen openhouden zonder massaal banen te schrappen, zou wel eens industriële zelfmoord kunnen zijn. En dat waat Tavares natuurlijk ook.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!