Er ligt een ontwerp klaar van een onderzoeksrapport van de Europarlementsleden dat in de komende weken wel eens heel wat stof zou kunnen doen opwaaien. De parlementsleden zijn er namelijk achter gekomen wat de explosieve situatie rond de frauduleuze Volkswagen-dieselmotoren in de hand heeft gewerkt.
Vele schuldigen
Concreet wijzen de parlementsleden met een beschuldigende vinger naar de Europese Commissie en naar bepaalde lidstaten, maar ze klagen ook over een slechte adminstratie en juridische vaagheden. Gerben-Jan Gerbrandy, een van de leden van de onderzoekscommissie van het Europees Parlement naar de uitstootmaatregelen in de autosector, verklaarde trouwens: “Dieselgate zou nooit gebeurd zijn als onze nationale overheden en de Europese Commissie naar hun wettelijke en administratieve verantwoordelijkheden hadden gehandeld. Er is slecht bestuur geweest en het is duidelijk dat de lidstaten alles hebben gedaan om hun eigen autoindustrie te beschermen”. Het gevolg daarvan was dat de constructeurs strategieën hebben kunnen uitdokteren rond de controle van hun uitstoot.
Stevige afwijkingen
Uit het onderzoek van de Europarlementsleden blijkt ten slotte ook dat men op de hoogte was van stevige afwijkingen tussen de resultaten van de in laboratoria gerealiseerde uitlaatgastests en de uitstoot van vervuilende stoffen onder reële rijomstandigheden. En dat zou al zo zijn sinds minstens 2004-2005. Nog erger is dat deze afwijkingen werden bevestigd in studies uit 2010-2011. Destijds werden ze geweten aan “ondeugdelijke laboratoriumtests” en “optimaliseringsstrategieën” van de autoconstructeurs om door de proeven te geraken. Kortom, dit rapport is een oude tijdbom die op ontploffen staat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!