In de Verenigde Staten blijven de verrassende wendingen in de Volkswagen-affaire (het beruchte Dieselgate) elkaar opvolgen, maar ze verschillen telkens sterk van elkaar. De jongste plotwending komt van een schuldbekentenis en de arrestatie van een zekere Olivier Schmidt door de FBI. Die wordt vervolgd omdat hij een sleutelrol zou hebben gespeeld in de “samenzwering” die het doel had om de Amerikaanse overheid en automobilisten te bedriegen rond de reële uitstoot van vervuilende stoffen. In de zomer van 2015, een paar maand voor het schandaal ontplofte, was de man naar de VS gereisd. Hij heeft daar de Amerikaanse controleurs “bedrogen en misleid” die probeerden de verschillen te verklaren tussen de uitstootresultaten in het laboratorium en op de openbare weg.
Astronomisch bedrag
Het resultaat is dat Volkswagen zich de dag na de arrestatie bereid toonde om een extra boete van 4,3 miljard dollar (4 miljard euro) te betalen en schuldig te pleiten om een strafonderzoek naar de frauduleuze diesels in de Verenigde Staten te vermijden. Als we de eindafrekening maken, zien we dat de Volkswagengroep diep in de portefeuille zal moeten tasten voor zijn “misleiding”. Want deze extra boete komt nog bovenop het enorme vergoedingsplan van 14,7 miljard dollar. Ter herinnering: met dat geld worden onder meer de getroffen auto’s teruggekocht. Er gaat ook 603 miljoen euro naar de Amerikaanse overheid, 1,2 miljard naar de concessiehouders en nog een miljard extra voor de auto’s met een grotere cilinderinhoud. Volgens meerdere bronnen zou Volkswagen, om het onderzoek te beëindigen en te vermijden dat de groep formeel in beschuldiging wordt gesteld, een akkoord hebben voorgesteld aan het justitiedepartement. Dit akkoord moet uiteraard nog worden goedgekeurd door de administratieve raad van de constructeur en door de Amerikaanse justitie. Hoe dat afloopt, leest u in een volgende episode…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!