De autowereld zal zichzelf eens grondig onder de loep moeten nemen, want de door Europa opgelegde deadlines komen eraan. Tegen 2021 zullen de constructeurs een CO2-limiet moeten respecteren voor hun autogamma: een gemiddelde van 95 g/km. Het spreekt voor zich dat deze nieuwe limiet van dichtbij wordt bestudeerd door de constructeurs, want in geval van overschrijding kan de rekening duur uitvallen: €95 boete per gram boven de limiet en per verkochte auto, alstublieft.
FCA in de frontlinie
Een van de risicogevallen is de groep FCA die ver achterblijft op vlak van nieuwe technologieën. Volgens een studie van PA Consulting zal het voorziene Europese gemiddelde van de groep 98,5 g CO2/km zijn. FCA moet echter een quotum van 91,8 g/km respecteren, gezien het grote aandeel van stadsvoertuigen in zijn gamma. Vandaar het akkoord met Tesla volgens de economische krant The Wall Street Journal. Het zou meer om een samenwerking op papier gaan dan iets anders. Tesla gaat akkoord met het rekenen van enkele Fiats of Jeeps bij zijn verkopen om zo kunstmatig het gemiddelde van FCA te laten zakken. De regeling zou met enkele honderden miljoenen euro’s gepaard gaan, nog altijd minder dan de beoogde boete die de Amerikaans-Italiaanse groep boven het hoofd hangt. Als dit het geval is, is het een sneer voor Europa, dat al enorm veel moeite heeft om verandering te brengen in de huidige gang van zaken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!