Het internationale onderzoek naar sjoemelsoftware bij Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is in een stroomversnelling geraakt na invallen bij verschillende Europese vestigingen van de Italo-Amerikaanse autogroep. Daarbij worden de handelingen van negen sleutelfiguren onderzocht die tussen 2014 en 2019 verantwoordelijk geweest zouden zijn voor emissiefraude met dieselmotoren. Het gaat onder meer om de 1.3 MultiJet, de 1.6 MultiJet en de 2.0 MultiJet die gebruikt werden door verschillende modellen van de groep, waaronder Alfa Romeo en Jeep. Net zoals dat het geval was bij Volkswagen, zouden deze motoren over software beschikken die uitstoottesten herkennen en manipuleren in functie van een gunstigere emissiewaarde.
De invallen worden geleid door Eurojust, een agentschap van de Europese Unie dat de gerechtelijke autoritieten in de hele EU ondersteunt in de strijd tegen zware criminaliteit zoals terrorisme, fraude, corruptie en witwassen van geld. De aanzet werd gegeven voor de openbare aanklager van Frankfurt. In Duitsland zou het om meer dan 200.000 modellen met sjoemelsoftware gaan. Kijkt de autowereld tegen een nieuw dieselschandaal aan? En wat is de invloed op de fusiegesprekken van FCA met PSA?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!