De coronacrisis heeft zwaar ingehakt op de McLaren-groep. De Britse sportwagenbouwer incasseerde grote verliezen en staat voor moeilijke beslissingen. En dat is de Duitse constructeurs niet ontgaan, want zowel Audi als BMW zouden interesse hebben in McLaren.
>> Lees ook - McLaren Artura is supercar met groen geweten
Audi zou vooral interesse hebben in het Formule 1-team van McLaren, dat momenteel in gevecht is met de Scuderia Ferrari voor de derde plek in de stand van de constructeurs. De Volkswagen-groep onderzoekt een deelname aan het F1-kampioenschap en wil dat het liefst doen vanuit een bestaande infrastructuur. Dat de F1-renstal van McLaren momenteel geleid wordt door de voormalige baas van Porsche Motorsport, Andreas Seidl, maakt die geruchten enkel geloofwaardiger.
Wat wil BMW?
Nog dit jaar zou BMW gesprekken aanknopen met Mumtalakat, het staatsinvesteringsfonds van Bahrein en een van de grootste aandeelhouders van McLaren. München zou het vizier op de supersportwagens voor de openbare weg gericht hebben, een wagensegment waarin BMW niet langer aanwezig is. Want de plug-inhybride BMW i8 kan je moeilijk een concurrrent voor de Audi R8 of de Mercedes-AMG GT noemen.
Of McLaren oren heeft naar die Duitse inmenging is vooralsnog onduidelijk. Woking zegt enkel dat er momenteel geen sprake is van een overname, dus dat er (nog) geen deal is met Audi noch BMW.
Update 16/11/2021
Terwijl McLaren een mogelijke overname van het bedrijf door Audi had ontkend, zou de raad van bestuur van de Duitse autofabrikant een partnerschap met het Britse merk bespreken als onderdeel van het ‘Formule 1’-project van de Volkswagen-groep. Volgens de Financial Times overweegt de Duitse groep in de F1 te stappen met twee teams, onder het label Porsche en Audi. Daarbij zou de Volkswagen-groep het ontwerp van de motor voor zijn rekening nemen, die dan het merklogo van Porsche of van Audi zou krijgen, afhankelijk van het team in kwestie.
Het idee is om samen te werken met twee bestaande teams of deze uit te kopen, om geen teams vanaf nul te moeten oprichten en tijd te besparen. Van de kandidaten voor een overname/partnership vertegenwoordigt het McLaren-team de meest waarschijnlijke en meest interessante optie, gezien zijn constante progressie onder leiding van Andreas Seidl, ex-baas van Porsche Motorsport ten tijde van de LMP1 919 Hybrid. Het andere meest geciteerde en logische team zou het Williams F1 Team zijn.
Bronnen: Reuters & Automobilwoche
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!