Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Panasonic en Tesla draaien de kraan dicht

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-04-2019

Tesla en zijn partner Panasonic hebben beslist om de investeringen in de Gigafactory voor batterijen te bevriezen. Ze verlagen ook de kosten van Chinese projecten. Althans volgens Nikkei.

Het aandeel Tesla lijdt al een paar dagen onder een daling, vooral op donderdag 11 april. De reden voor deze nieuwe beursverstoring komt van de bekende Japanse zakenkrant Nikkei. Die verkondigt dat Tesla en zijn partner Panasonic de rem hebben gezet op de investeringen rond de batterijfabriek Gigafactory in Nevada (foto). Hun investeringsplan van 4,5 miljard dollar zou voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld. Het probleem is dat de verkoop sterk daalt. Daarom zou Tesla de 500.000 geproduceerde auto’s niet halen in 2019! Panasonic zou ook beslist hebben om de kosten in China te beperken, althans voorlopig, voor de Tesla-fabriek in Shanghai.

Onder de capaciteit

De Gigafactory 1 in Nevada draait momenteel aan een capaciteit van 35 GWh per jaar. Voor een optimale winstgevendheid moet hij echter de 54 GWh halen door investeringen. Deze stop lijkt dat plan uit te stellen. En Tesla lijkt vooral niet in staat om dit jaar 1 miljoen auto’s te produceren. De fabrikant tempert een beetje door te zeggen dat de fabriek voortdurend verandert om de productie te verbeteren en om de kosten te verlagen. Het vooruitzicht van de Model Y zou ertoe kunnen leiden dat beide partners de machine opnieuw opstarten in 2020… tenzij de verkoop het tempo niet kan aanhouden.

Tesla beschuldigt Panasonic

Als reactie op de verkondigingen in de pers naar aanleiding van het Nikkei-artikel, heeft Elon Musk gezegd dat de fout voornamelijk bij Panasonic ligt. Hij wijt de productiebeperking van de Model 3 aan het Japanse bedrijf. Dat zou niet genoeg batterijen leveren om de Gigafactory op volle toeren te laten draaien. Daardoor moest Tesla zich wel wenden tot andere batterijproducenten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten