Renault zit in de slechte papieren door de coronacrisis en vraagt de Franse staat, die 15% van de aandelen bezit, om een noodlening van 5 miljard euro. Europa heeft reeds groen licht gegeven, maar Frankrijk wil dat bedrag enkel overmaken onder bepaalde voorwaarden. Zo eist de minister van Economie Bruno Le Maire dat Renault in de European Battery Alliance stapt, een projet dat we beter kennen als 'een Airbus voor batterijen'. Deze Europese samenwerking werd vorig jaar opgericht door Le Maire en zijn Duitse collega Peter Altmaier, met de bedoeling Europa te wapenen tegen de gevolgen van de elektrische transformatie. De batterijen van EV's worden steeds belangrijker, maar op dat vlak blijkt Europa bijzonder kwetsbaar wegens zowat volledig afhankelijk van de vijf basisgrondstoffen die nodig zijn om accu's te produceren: grafiet, kobalt, lithium, nikkel en mangaan.
Renault zou niet de eerste wagenbouwer zijn die in de European Battery Alliance stapt, want zowel het Franse PSA als het Duitse Volkswagen behoort reeds tot dit consortium dat de Europese afhankelijkheid van China wil drukken.
Bron: Europe 1
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!