Stellantis heeft software en technologische ontwikkeling tot de kern van zijn strategie gemaakt en zet zwaar in op zijn STLA Brain-softwarearchitectuur, die uiteindelijk alle modellen van de groep zal uitrusten en voornamelijk zal worden gecombineerd met voertuigen die een van de STLA-platforms voor elektrische auto's gebruiken. Om de controle te behouden over het ontwerp en de productie van de chips die nodig zijn voor dit systeem, is Stellantis een samenwerking aangegaan met specialist Foxconn – meer bepaald met Hon Hai Technology Group, waartoe Foxconn behoort – voor de productie van halfgeleiders bestemd voor de auto-industrie.
SiliconAuto, zoals de joint venture wordt gedoopt, zal aan de Stellantis-groep leveren, maar hoopt zijn producten ook aan andere bedrijven in de autosector te verkopen. Dit is de tweede joint venture tussen de twee partners, die eerder Mobil Drive hebben opgericht om intelligente, geconnecteerde cockpits voor de autosector te ontwerpen en te ontwikkelen.
LEES OOK – De nieuwe elektrische strategie van Stellantis
De bevoorrading verzekeren
Door zijn eigen bedrijf voor de productie van elektronische chips op te richten, wil Stellantis een nadelige afhankelijkheid van externe leveranciers vermijden. Deze beslissing werd ingegeven door de bevoorradingsproblemen tijdens en na de coronacrisis, die leidden tot frequente productiestops of -onderbrekingen in de fabrieken van de groep, net als bij zijn concurrenten.
Made in Europe?
SiliconAuto zou in 2026 beginnen produceren en het hoofdkantoor van de joint venture zal, net als dat van Stellantis, in Nederland gevestigd zijn. Het managementteam zal bestaan uit leidinggevenden van Stellantis en Foxconn. Er is echter nog geen informatie vrijgegeven over de productielocatie. Komt die in Europa of op een bestaande Foxconn-locatie? SiliconAuto zal niet alleen voor Stellantis produceren, maar ook voor andere klanten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!