Tata Motors, eigenaar van Jaguar en Land Rover, wil zijn ambities uitbreiden met een reeks nieuwe elektrische modellen op basis van een nieuw specifiek EV-platform dat een minimumrijbereik van 500 km en state-of-the-art technologische snufjes mogelijk moet maken. Om zijn nieuwe ambities te illustreren, presenteert Tata Motors het Avinya-concept.
Wereldwijde ambities
Van nu af aan wil Tata Motors zijn elektrificatie versnellen om zich op gelijke hoogte te brengen met de andere grote autoconcerns in de wereld. Niet alleen om de leiding te nemen in elektrische individuele mobiliteit in India, maar ook om andere markten wereldwijd aan te kunnen spreken. India heeft zich tot doel gesteld dat 30% van de totale autoverkoop tegen 2030 elektrisch moet zijn. Een grote hele uitdaging voor Tata Motors, dat momenteel 90% van de EV-verkoop in India voor zijn rekening neemt en van plan is zijn jaarlijkse productie van EV's te verviervoudigen tot 80.000 stuks tegen 2022.
Daarnaast zal Tata Motors 2 miljard euro investeren in de ontwikkeling van zijn elektrische aanbod en streeft het ernaar tegen 2026 10 elektrische modellen te lanceren en tegelijk de infrastructuur te ontwikkelen die met deze "schone" mobiliteit samenhangt. Een deel van de investering zal betrekking hebben op het EV-platform, maar ook op de technologische inhoud waarmee de toekomstige elektrische voertuigen van de groep zullen worden uitgerust. Om een actieradius van minstens 500 km te bereiken, zal Tata Motors werken aan de efficiëntie van zijn modellen, maar ook aan de chemie van de gebruikte accu's om een hogere energiedichtheid te verkrijgen en tegelijkertijd duurzamere cellen te produceren.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!