Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, heeft een open brief geschreven (zie onderaan dit artikel) waarin hij vraagt aan de eigenaars om positief te antwoorden op de terugroepactie. Volkswagen moet zijn auto’s conform maken na de fraude met de sjoemelsoftware. “Met onze opeenvolgende uitnodigingen per post, onze communicatie via de pers en via internet proberen we alle gebruikers van de betrokken voertuigen te overtuigen om de voorziene update te laten uitvoeren”, aldus de topman van D’Ieteren Auto. “Maar een deel van de bestuurders geeft geen gevolg aan deze acties.”
Vraag van Europese Commissie
De Europese Commissie heeft aan Volkswagen garanties gevraagd voor de betrouwbaarheid van de update. Ze wil dat de herstellingen goed uitgevoerd worden en geen negatief effect hebben, “juridisch bindend en zonder beperking in de tijd”. En dat benadeelde klanten “gecompenseerd” worden. Dit punt van Europa komt ook aan bod in de open brief van Denis Gorteman: “We herinneren er nog eens aan dat de update geen voelbare wijzigingen met zich meebrengt, bijvoorbeeld op het vlak van rijgedrag, prestaties, verbruik of CO2-uitstoot.”
Veiligheid
De topman van de Belgische Volkswagen-invoerder geeft ook aan dat de weigering om in te gaan op een terugroepactie van een constructeur een probleem kan vormen voor de veiligheid. “Deze acties, die courant voorkomen in de autosector, leveren een echte toegevoegde waarde voor de klant. Ze maken het mogelijk om een defect te corrigeren dat werd ontdekt na de ontwikkelingsfase van een product, om de gebruiksveiligheid te vrijwaren, om ongevallen te vermijden of gewoon om het product up-to-date en vrij van gebreken te houden.”
Car-Pass
De open brief eindigt met het voorstel dat hij deed aan de overheid om automobilisten te overtuigen in te gaan op terugroepacties. “Tijdens mijn hoorzitting in de parlementaire commissie rond dieselgate vorig jaar in december, formuleerde ik een reeks aanbevelingen en pleitte ik onder meer voor een verplichte controle van de terugroepacties op regelmatige basis en door een onafhankelijke instelling. Deze verplichte controle zou kunnen gebeuren bij de technische keuring en bijvoorbeeld in de Car-Pass vermeld worden. Zo zou de eigenaar van het voertuig de garantie krijgen over een product te beschikken dat beantwoordt aan de voorschriften van de constructeur.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!