Er was al een klein dipje op woensdag 5 februari, dat snel werd opgevuld en gevolgd door nog een stijging. Maar sinds 19 februari verliest het aandeel Tesla dagelijks terrein. De grootste daling kwam op donderdag 27 februari: -12,83%! Het aandeel had nochtans hoge hoogtes bereikt met een spectaculaire stijging van 225% op enkele maanden tijd. De koers verviervoudigde zelfs in minder dan een jaar: van 179 dollar in juni 2019 tot bijna 917 dollar op 19 februari 2020, vooraleer 'in te storten' tot 679 dollar.
Coronavirus
De eerste schuldige lijkt het coronavirus. De recente annulering van het salon van Genève heeft weinig impact, aangezien Tesla niet aanwezig ging zijn. Daarentegen heeft het virus wel de plannen van Tesla in China tegengewerkt. De constructeur was verplicht om de productie van zijn fabriek in Shanghai enkele dagen stil te leggen. Daardoor moest Tesla onder meer de levering van de Model 3 aan zijn Chinese klanten uitstellen. Maar de grootste schade komt door de verlamming van de Chinese markt, met een daling van 92% in de eerste helft van februari sinds de epidemie en de invoering van quarantaines (en dus een gebrek aan volk bij de dealers).
China op pauze
Deze coronacrisis in Azië is des te schadelijker omdat Tesla een agressieve groei had beloofd in China, die voorlopig wordt onderdrukt. Erger nog, de verkoop van alle elektrische wagens is gedaald met 34,6% in China tussen december en januari, en die van Tesla met 46%. Deze cijfers zijn echter van januari, voor de officiële aankondiging van de aanwezigheid van het coronavirus en de invoering van de quarantaine. Het bewijs dat er een economische vertraging bezig is in deze belangrijke markt voor EV's.
Morgan Stanley
Een andere parameter is bij deze Chinese crisis gekomen: de waardering van Morgan Stanley. Een van de analisten van de zakenbank, Adam Jonas, heeft de waarde van het aandeel in de komende 12 maanden op 500 dollar geschat. Deze schatting houdt rekening met de mogelijkheid van een daling van het marktaandeel van Tesla in het segment van elektrische wagens, ten voordele van de 'traditionele' constructeurs. De zeepbel van Tesla lijkt dus weer wat te krimpen, al betekent dit niet dat er een faillissement in zicht is. Het aandeel lijkt eerder terug te keren naar bedragen die meer in lijn zijn met de waarde van het bedrijf.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!