De zelfrijdende auto vereist een juridisch kader – al is het niet wereldwijd, dan toch zo globaal mogelijk – om zijn ontwikkeling te versnellen. Daarom hebben verschillende spelers in de sector zich in de Verenigde Staten gegroepeerd om een homogene regelgeving te eisen op federaal niveau. Bijgevolg werken de Amerikaanse overheden momenteel een globaal juridisch kader uit voor zelfrijdende auto's. Het zal evenwel niet makkelijk worden om tot een overeenkomst te komen waarmee alle spelers vrede kunnen nemen. Zo weten we bijvoorbeeld dat Google actie voert voor zelfrijdende auto's zonder stuur, noch pedalen. Mary Barra, CEO van General Motors, ziet dat daarentegen helemaal anders.
Voor de veiligheid
Barra verklaarde tijdens de algemene vergadering van de aandeelhouders van GM dat het zeer belangrijk is om de kaart van de veiligheid te trekken bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en voegde daaraan toe dat dat verzekerd kan worden door het behoud van een stuur en pedalen. Een stelling die de intenties van Google tegenwerkt, maar ook die van Uber en andere bedrijven die dromen van een leger van ‘robottaxi's’.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!