Dat batterijen minder goed presteren bij lagere temperaturen is geen geheim. Maar hoe groot is de impact van koude weersomstandigheden op het rijbereik van een elektrische auto? De AAA (American Automobile Association) ging op zoek naar een antwoord en zette 5 EV's op de testbank: de BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S en VW E-Golf. Uit de resultaten van het AAA-onderzoek blijkt dat een buitentemperatuur van -7 graden het reële rijbereik van een elektrische wagen reduceert met gemiddeld 41%!
Nissan Leaf scoort het best
Nu komt die reductie van de actieradius niet louter op het conto van de koude. Ook de inspanningen van de klimaatregeling om de temperatuur van het interieur op peil te krijgen, vreten immers energie. Daarbij valt het op dat de impact van warmere temperaturen op de airco kleiner is. Bij 35° Celsius zorgt het koelen van het interieur immers voor een rijbereikreductie van gemiddeld 17%. De onderzoekers hebben dezelfde tests gedaan zonder de klimaatregeling in te schakelen. Dan daalt de autonomie van een elektrische auto met gemiddeld 12% (bij -7°) en 4% (35°). De gehanteerde referentietemperatuur was telkens 24° Celsius.
Van de 5 door de AAA geteste voertuigen scoorde de Leaf het best. Het rijbereik van de elektrische Nissan leidt het minst onder zowel koude als warme weersomstandigheden. De i3 heeft het meeste last van wisselende temperaturen. Bij 35° verloor de elektrisch aangedreven BMW meer dan 20% van zijn autonomie, bij -7° zelfs meer dan 50%.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!