Voor veel merken die geëlektrificeerde of krachtige elektrische modellen ontwikkelen, is het gewicht en het thermisch beheer van elektromotoren en accu's een complexe uitdaging. Om deze problemen de baas te blijven, doen fabrikanten zoals Ferrari of Mercedes-AMG een beroep op gespecialiseerde start-ups, zoals YASA, een bedrijf dat eigendom is van Daimler.
De specialiteit van fabrikanten als Ferrari is het aanbieden van zo licht en zo snel mogelijke supercars voor gebruik op de weg en op het circuit. De overschakeling op elektrische auto's vereist echter het gebruik van bijzonder zware accu's en elektromotoren die bij intensief gebruik snel oververhit kunnen raken. Dit zijn twee valkuilen die veel expertise, tijd en geld vragen. De meest doeltreffende oplossing is een beroep te doen op een specialist die reeds over de passende technologie beschikt. Zoals YASA, dus.
Lichter of verder
De start-up YASA, dat in 2021 door Daimler zal worden overgenomen, heeft bijvoorbeeld een krachtige "axiale flux"-elektromotor ontwikkeld die slechts 23 kg weegt en de grootte (en de vorm) van een stuurwiel heeft. Deze knowhow wordt reeds gebruikt door Ferrari, met de SF90 Stradale en de 296 GTB, maar ook door Koenigsegg en een Britse fabrikant van superauto's die nog geheim wordt gehouden. Mercedes - ook eigendom van Daimler - maakt ook gebruik van de YASA-expertise bij zijn geëlektrificeerde AMG-modellen.
De hogere efficiëntie van dit batterijtype laat de fabrikant twee mogelijkheden: de actieradius met 7% vergroten met hetzelfde accupakket, of het voertuig 10% lichter maken voor een onveranderde actieradius.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!