Stephan Winkelmann is in zijn nopjes; de CEO van Lamborghini ziet zijn modellen als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Tijdens het eerste kwartaal van 2021 deed het Italiaanse sportwagenmerk het reeds 25% beter dan vorig jaar, dat ondanks de wereldwijde coronacrisis als een van de beste jaren van Lamborghini in de boeken staat. Maar intussen blijkt ook dat de voor 2021 geplande productie toegewezen is tot oktober, wat er sterk op wijst dat Sant'Agata Bolognese op een nieuw recordjaar afstevent.
Piepjong kan je het gamma nochtans niet noemen. Zowel de Huracan als de Aventador gaan al een tijdje mee, waardoor ze het steeds moeilijker hebben om een vuist te vormen tegen de frissere concurrentie uit Maranello, Stuttgart en Woking. En daar kunnen de vele speciale modellen die met de regelmaat van de klok gepresenteerd worden weinig aan veranderen - al brengen die wel wat exra cash binnen.
Locomotief
Maar de verkoop van de Lamborghini Urus gaat nog steeds als een hogesnelheidstrein. De nauw met de Audi Q8, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne verwachte SUV vindt meer eigenaars dan de Italianen ooit hadden durven dromen (waaronder een heleboel Rode Duivels), waardoor het zorgenkindje van de VW-groep een van de sterkste pilaren geworden is. En dat verklaart de recente interesse van investeerders zoals het Zwitserde Quantum onlangs.
En Stephan Winkelmann en de zijnen houden nog ijzer in het vuur, want de Lamborghini Urus krijgt binnenkort een facelift (de Urus S of de Urus Evo, de nomenclatuur is niet helemaal duidelijk). En er zouden ook krachtigere versies in het vat zitten, mocht de markt daar om de een of andere reden achter vragen. Loop 2021 verwelkomt het portfolio ook een plug-inhybride Urus, een flinke stap naar de volledige elektrificatie die Lamborghini momenteel voorbereidt.
Bron: Automotive News
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!