Het is gebeurd. Hethel heeft de productie van de Elise, de Exige en de Evora stopgezet na 51.738 exemplaren. Tel daar de Opel Speedster (Vauxhall VX), de Tesla Roadster en andere Lotus-modellen zoals de Europa, de 340R, de 2-Eleven en de 3-Eleven bij en je komt aan 56.618 stuks.
>> Lees ook - Lotus Emira heeft grote schoenen te vullen (2022)
Het drietal wordt vervangen door de nieuwe Lotus Emira, het laatste model van de Britse sportwagenbouwer dat nog aangedreven zal worden door een klassieke verbrandingsmotor. Daarna maken ze de switch naar elektrische sportwagens, de 2.000 pk sterke Lotus Evija op kop. En naar SUV's...
Final Edition
We gaan vooral de alweer uit 1996 stammende Lotus Elise missen, de compacte sportwagen waarmee de Engelse constructeur een nieuw en moderner tijdperk binnenreed. Een echte Lotus ook, met de nadruk op eenvoud en rijplezier. Er bestaan twee generaties en nog veel meer speciale reeksen, waarmee Hethel de Lotus Elise relevant heeft proberen houden. De Exige begon zijn loopbaan als een gesloten variant van de Elise, maar groeide uiteindelijk uit tot een op zichzelf staan model. Met de Evora probeerden de Britten ook een wat zachtere en toegankelijkere GT aan te bieden.
Voor de collectioneurs: de allerlaatste Lotus Elise is een gele Sport 240 Final Edition, de allerlaatste Exige een in Heritage Racing Green gespoten Cup 430 Final Edition en de allerlaatste Evora een in Dark Metallic Grey gehuld exemplaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!