De coronacrisis blijft wegen op de Europese verkoop van nieuwe wagens. In november 2020 werden er 1.045.129 nieuwe voertuigen registreert, een daling van 13% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het is van 2014 geleden dat er nog zo weinig nieuwe auto's gekocht werden in Europa. Harde, maar logische cijfers. Dat bevestigt Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics: "De wereldwijde pandemie en de gevolgen ervan voor de mobiliteit zijn uiterst pijnlijk geweest voor de automobielindustrie, pijnlijker dan welke andere economische crisis dan ook die Europa de afgelopen twee decennia heeft getroffen". Bekijken we de eerste 11 maanden van 2020, dan is het aantal inschrijvingen gezakt met 26%. Er werden 10,7 miljoen nieuwe wagens verkocht, het laagste cijfer sinds de eeuwwisseling.
SUV-groei stagneert
Het marktaandeel van het SUV-segment blijft toenemen en bedraagt nu 40,4%, maar na een spectaculaire groei van 6 jaar begint de Europese verkoop te stagneren. Door de coronacrisis was er zelfs even een daling van 21% in de periode van januari tot november 2020, maar die was minder ingrijpend dan de algemene daling van de inschrijvingen van nieuwe voertuigen. Felipe Munoz voegt hieraan toe: "De markt heeft dit jaar enorm geprofiteerd van de uitbreiding van het SUV-aanbod. Maar de gevolgen van Covid-19 zorgen ervoor dat de de vraag niet langer parallel loopt met de lancering van nieuwe producten,". De relatieve groei van de SUV's is immers meer te danken aan de verrijking van het aanbod dan aan de verkoopstoename van een bepaald model, zoals wordt bevestigd door de top 10 van de best verkochte modellen.
Golf aan de top
Met 24.800 eenheden in november en iets meer dan 255.000 sinds het begin van het jaar staat VW Golf aan de top van de Europese verkooplijst. De Volkswagen domineert de Top 10 waarin slechts twee SUV's voorkomen: de Peugeot 2008 en de Renault Captur, respectievelijk 6de en 7de in het klassement. In de Top 5 wordt de Golf immers gevolgd door vier multifunctionele stadswagens: Toyota Yaris, Renault Clio, Opel/Vauxhall Corsa en Peugeot 208, terwijl de Top 10 wordt gecompleteerd door de Dacia Sandero, Ford Focus en Skoda Octavia. Sommige modellen boeken echter goede vooruitgang ondanks de sombere markttrend: Ford Puma, Volvo XC40, Audi A3, Renault Zoe, Volkswagen ID.3, Kia Niro, Mercedes GLA, Skoda Kamiq, Jeep Compass, Mercedes GLB, Nissan Juke, Audi Q3 Sportback, Kia Xceed, Suzuki Ignis en BMW 2 Reeks.
Bron: JATO Dynamics
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!