Binnen de Stellantis groep was het Peugeot dat de golf van milde elektrificatie inluidde via een 48V-systeem dat zich over het hele gamma van de Franse constructeur zou verspreiden. Citroën volgde, met name met de C5 Aircross Hybrid 136 die we in september 2023 hebben getest.
Nu is Opel aan de beurt. Het eerste model dat deze 48V MHEV-technologie toepast, is de Opel Astra - en de Opel Astra Sports Tourer. Doel is uiteraard om ook daar de CO2-uitstoot te verminderen, wat finaal zowel het brandstofverbruik als de belastingen ten goede komt.
Door de toevoeging van het 48 volt-systeem kan je nu ook bij Opel en zijn Astra kiezen uit drie vormen van elektrificatie: MHEV (mild hybrid), PHEV (plug-in hybrid) en BEV (100 procent elektrisch). Uiteraard blijven ook de meer conventionele verbrandingsmotoren behouden.
Lees ook onze uitgebreide test van de Opel Astra Electric
Milde hybridisatie en 48 volt
Concreet maken de Opel Astra en Astra Sports Tourer MHEV gebruik van de driecilinder 1.2 turbo in zijn 100 kW/136 pk variant in combinatie met een gerobotiseerde 6-versnellingsbak met dubbele koppeling waarin een 21 kW/28 pk sterke elektromotor verwerkt zit. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor bij het accelereren en wegrijden door extra koppel te leveren bij lage toerentallen. Af en toe zorgt de elektromotor zelfs in zijn uppie voor de aandrijving, al is dat alleen op lage snelheid en dat maximaal 1 km lang. Toch zou dat, dixit Opel, volstaant om tot 50 procent van de stadsritten louter op elektrische energie af te leggen.
Lees ook onze test van de Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130
Opel Astra MHEV, prijzen in België
- Opel Astra Hybrid 136 pk Edition - vanaf € 32.200
- Opel Astra Sports Tourer Hybrid 136 pk Edition - vanaf € 33.700
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!