Aan de cijfers is het nog niet te merken. De afgelopen 10 jaar is de verkoop van SUV-modellen en andere cross-overs met 300% gestegen en aan die groei lijkt nog lang geen einde te komen. Ook niet bij Volkswagen, want Wolfsburg gaat er vanuit dat de helft van de verkochte modellen weldra een SUV-koetswerk zal dragen. Toch verklaarde VW-topman Herbert Diess dat het einde in zicht is. De oorzaak van die trendwijziging? De opkomst van de elektrische auto.
Een SUV weegt niet alleen meer dan een klassiek model, door zijn verhoogde koetswerk beschikt dit wagentype bovendien over een minder gunstige luchtweerstandscoëfficiënt. En daardoor verliezen dit soort modellen veel van hun potentiële rijbereik, aldus Diess. Dat is ook nu al zo, maar bij een verbrandingsmotor compenseer je het wat hogere verbruik eenvoudigweg door een wat grotere brandstoftankt te installeren, zodat de autonomie er niet te hard onder leidt. Maar bij een EV is de range veel belangrijker, want het monteren van een grotere batterij resulteert ook in nog langere laadtijden.
Nu goed, het volgende EV-model van Volkswagen is ook een SUV. Want na de ID.3 volgt weldra de hoger op de pootjes staande ID.4...
Bron: Financial Times
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!