De meeste elektrische auto's beschikken over lithium-ionbatterijen, net zoals de hedendaagse smartphones. Dat maakt die EV's ook geschikt voor inductieladen, waarbij je het accupakket kan opladen zonder stekker. In principe zou je elektrische auto's dan zelfs al rijdende kunnen bijladen, zodat de nood aan een loodzware en peperdure batterij zou vervallen. Hoewel er enkele proefprojecten lopen met magnetische snelwegen, blijft mobiel inductieladen vooral theorie. Maar de statische variant komt wel steeds nadrukkelijker aan het venster piepen.
In 2018 kwam BMW met inductieladen voor de plug-inhybride 530e. Het systeem kostte ongeveer 3.200 euro en had een maximaal laadvermogen van 3 kW, waardoor het 3,5 uur duurde om het accupakket van 9,2 kWh volledig op te laden. Het bleek een nette oplossing, zonder lelijke kabels en onhandige laadbox. Maar echt efficiënt was dat inductieladen niet, want de laadsnelheid was vergelijkbaar met die van een huis-tuin-en-keukenstekker. Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en wordt en sterk ingezet op deze technologie, onder meer door het Britse autodeelbedrijf Char.gy dat inductieladen uittest met een vloot van speciale Renaults Zoé.
Het doel: een laadsnelheid van tenminste 50 kW, zodat je in een beperkte tijd tot een behoorlijke autonomie kan terugwinnen. De voordelen zijn talrijk: geen betaalpasjes en geen gedoe met laadkabels meer. Bovendien zou de integratie in een stedelijke omgeving beduidend eleganter zijn dan de afgebakende laadplaatsen waarmee momenteel gewerkt wordt. Maar het vraagt natuurlijk zwaardere werken aan de infrastructuur. Er wordt bovendien gekeken naar het mogelijke elektrocutiegevaar voor passanten, naar de impact op de batterijen die via deze technologie opgeladen worden en naar de temperatuur die bij dit soort toepassingen zou kunnen vrijkomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!