Lotus is bezig met een radicale ommeslag naar elektrische wagens. En die strategie lijkt te werken, want de Eletre verkoopt een stuk beter dan algemeen verwacht. De elektrische SUV pronkt niet alleen met een systeemvermogen van 603 pk voor een maximumkoppel van 710 Nm (of zelfs 905 pk en 985 Nm voor de Lotus Eletre R), maar beschikt ook over een 800-voltarchitectuur die supersnel laden mogelijk maakt.
LEES OOK Lees onze review van de Lotus Eletre SUV (2023)
Aan een snellader van 350 kW ga je in 20 minuten van 10 naar 80 procent en tank je in 5 minuten 120 kilometer rijbereik. En het kan nog sneller, toch als je ergens een snellader van 450 kW vindt. Daarom heeft Lotus besloten om zelf laadpalen te ontwikkelen en te verkopen.
LEES OOK De Emeya is de eletrische sportberline van Lotus (2024)
Het is niet de bedoeling op die snelladers te gebruiken om een eigen netwerk uit te bouwen, zoals Tesla dat doet met zijn Superchargers. Wel om samen te werken met Lotus-dealers, bedrijven en wagenparkbeheerders die de extra service en uitstraling appreciëren. Momenteel beperkt het initiatief zich tot de Chinese markt, over Lotus-snelladers in de Verenigde Staten of Europe wordt (nog) niets gezegd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!