Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / ZipCar in Brussel: het is gedaan

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-01-2019

De autodeelwagens van ZipCar gaan verdwijnen van het Brusselse landschap (en ook in Parijs). Het bedrijf zal zijn activiteiten in Brussel op 28 februari stopzetten.

ZipCar gaat zijn activiteiten in Brussel, Parijs en Barcelona (Avancar) op 28 februari na 2,5 jaar stopzetten. Het moederbedrijf Avis heeft besloten om zijn activiteiten op het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika te concentreren. De redenen voor deze plotselinge en enigszins onverwachte stop? Ze zijn vooral economisch. ZipCar zou niet winstgevend genoeg zijn in deze steden. In Brussel werkt het nochtans volgens het free-floatingprincipe: het voertuig kan overal binnen het bedekte gebied opgehaald en afgezet worden, dus niet enkel op het vertrekpunt. In Parijs werkt het bijvoorbeeld anders, daar volgt ZipCar hetzelfde model als Cambio met vaste stations voor de ophaling en het terugbrengen. Het type van dienst ligt dus niet echt aan de oorzaak van het probleem.

Bedrijfswagens

Voor België hekelt ZipCar de belastingvoordelen die verbonden zijn aan bedrijfswagens. Gebruikers van die wagens zouden niet geneigd zijn om over te schakelen op autodelen. Ook al was het aantal verplaatsingen in 2018 toegenomen met 75%. Dit zou de zorgen over de winstgevendheid van het beheer van het 250 auto’s tellende wagenpark in Brussel en rond de luchthaven van Zaventem niet hebben verminderd. We zouden ook kunnen wijzen op een gebied dat niet het gehele grondgebied van Brussel en de periferie beslaat. Maar ZipCar ontkent deze problematiek. Het is dus door een economische strategie dat Avis beslist heeft om de 3 Europese steden te verlaten om zich te concentreren op de markten met groeimogelijkheden voor autodelen. In het bijzonder zijn dat meer dan 500 steden in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika.

De concurrentie

Autodelen is natuurlijk nog niet verdwenen in Brussel. DriveNow – dat op internationaal niveau net is gefuseerd met Car2Go (Daimler) – zet zijn activiteiten met free-floating voort, ondanks de lage winstgevendheid in België. Ook Cambio, Ubeeqo en Zencar zetten hun activiteiten voort met hun model van kortetermijnhuren met vaste stations waarbij de auto terug naar het vertrekpunt moet na gebruik. Er blijft in elk geval nog een dikke maand over om te genieten van ZipCar en zijn Peugeots 208 Allure. Vooral omdat het bedrijf, dat waarschijnlijk de stopzetting van zijn Brusselse activiteiten niet had zien aankomen, nog een promotie had gelanceerd tijdens het autosalon waar het aanwezig was tot maandag 21 januari op #WeAreMobility!

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten