BMW heeft het al bekendgemaakt: de huidige i3 en i8 worden niet vervangen. Of beter, ze zullen worden vervangen door nieuwe elektrische voertuigen die andere vormen zullen aannemen. Concreet wil dat zeggen dat de i3 niet vervangen wordt door een nieuwe stadsauto, maar door een elektrische versie van de X1. Dat zal de iX1 worden die zich positioneert onder de toekomstige iX3.
Twee batterijen
De iX1, interne codenaam U11, zal gebaseerd worden op een nieuw platform en twee versies van zijn accupacks aanbieden. Volgens de eerste informatie van een magazine (AutomobileMag) zal een 38 kWh-versie beschikbaar zijn voor een bereik van 184 km. De wagen richt zich met andere woorden op de stedelijke bevolking die niet al te veel rijbereik nodig heeft. Daarnaast zal er ook een 78 kWh-versie op de markt komen met een groter theoretisch rijbereik van ongeveer 304 km. Op het eerste gezicht lijkt dit niet al te veel, want deze cijfers impliceren een verbruik tussen de 20 en 26 kWh/100 km. Dat is niet bepaald competitief, maar BMW heeft nog wel wat tijd om dat te verbeteren. De iX3 die eraan zit te komen heeft bijvoorbeeld wel 400 km autonomie volgens de WLTP-cyclus, met 70 kWh. Dus is er nog hoop.
Enkelvoud
Qua design verwachten we natuurlijk dat de iX1 de stijl overneemt van de iX3 en zich onderscheidt met een veel geslotener frontpaneel aan en rond het rooster. Het zal wel tot 2023 duren vooraleer we een blik kunnen werpen op de iX1. BMW belooft intussen wel een plug-in hybride voor begin 2020, aangedreven door een 1,5-liter driecilinder van 125 pk en een elektromotor. De accu zou met z’n 10 kWh ongeveer 50 theoretische kilometers moeten kunnen afleggen in puur elektrische modus.
Afbeelding: iX3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!